Zašto su fosili dinosaura najčešće pronađeni u identičnom položaju?

Najveći broj dinosaura otkriven je tela postavljenih u isti položaj, a naučnici imaju različite teorije o tome zbog čega je tako.

Zašto su fosili dinosaura najčešće pronađeni u identičnom položaju? Ornithomimus Foto: Profimedia

Veliki broj fosila dinosaura otkriva nam njihovu interesantnu „umiruću pozu“: glava je zabačena unazad, ponekad toliko da dodiruje kičmeni stub, a rep životinje namešten je tako da gotovo formira luk s kičmom.

Paleontolozi su dugo pokušavali da pronađu objašnjenje ovog neobičnog položaja, a najčešća su dva mišljenja. Po prvom, telo dinosaura krivilo se na ovakav način zbog nedostatka kiseonika u mozgu prilikom smrti ili usled okolnosti koje su dovele do spazma mišića vrata i repa. Prema drugom mišljenju, tela dinosaura su dospela u ovaj položaj nakon smrti, a ne pre nje, i to usled potapanja tela u vodu ili raspadanja zategnutih mišića i ligamenata.

Pročitajte: Šta je zaista ubilo dinosaure?

Obe ove grupe paleontologa mogle bi biti u pravu jer bi oba ova mehanizma za posledica mogla imati iskrivljenost tela dinosaura koja je postala poznata kao „umiruća poza“ ovih drevnih stanovnika Zemlje.

Biolozi Entoni Rasel s Univerziteta u Kalgariju i njegov student Adam Bentli, odlučili su da otkriju nešto više o ovoj misteriji jer je do danas urađeno malo kako bi se rešila zagonetka neobičnog položaja očuvanih fosila.

Struthiomimus Foto: Wikimedia Commons

„Kokoške su živi dinosauri, baš kao i sve ostale ptice“, rekao je Rasel. Evolucijski gledano, kokoške jesu bliže ovim praistorijskim bićima nego, recimo, krokodili, s kojim se neretko dovode u vezu.

Naš savremenik, dinosaur: Prastara životinja se vraća u XXI vek?

Rasel i Bentli kupili su 15 zamrznutih kokošaka i odmrznuli ih. Ove ptice obično postavljaju vratove u obliku latiničnog S. Rasel i Bentli postavili su kokoške u položaj koji zauzimaju dok su žive, a potom im nežno i pomalo gurali glave unazad. Svaku od faza su snimili rendgenom kako bi otkrili kako se kosti u vratu pomeraju.

Istraživanje je pokazalo da je vrat kokoške izuzetno fleksibilan i da se lako moe postaviti u ovaj položaj. On se, pišu Rasel i Bentli, „može, makar kod kokošaka, olakšati zbog mlitavosti tela usled smrti u kombinaciji s nametanjem relativno umerenog premeštanja sile“. Njihov zaključak je da su dinosauri bili sposobni da zauzmu ovaj položaj jer im je zbog fleksibilnih mišića bilo lakše da glavu zabace unazad nego unapred.

Saznajte: 10 stvari koje niste znali o dinosaurima

Pogledajte šta vas očekuje u decembarskom izdanju časopisa National Geographic Srbija.