Da li univerzum zaista polako umire?

Današnja energija univerzuma je samo polovina one proizvedene pre dve milijarde godina. Naučnici objašnjavaju šta to znači za budućnost univerzuma.

Da li univerzum zaista polako umire? Foto: Wikimedia Commons

„Koristili smo mnogo teleskopa da izmerimo izlaznu energiju u preko 200.000 galaksija u širokom opsegu talasnih dužina", objašnjava Sajmon Drajver, predvodnik tima za istraživanje galaksija i masa (GAMA) Univerziteta u Zapadnoj Australiji.

Umiranje svemira: Kako će nestati – sve?

Kada je Veliki prasak stvorio energiju univerzuma pre oko 13,8 milijardi godina, poneki deo te energije je jednostavno ostao izolovan i obrazovan u masu. Kada zvezde sijaju, one konvertuju tu masu u – ponovo – energiju.

„Dok većina energije nastale posle Velikog praska 'tapka' u svemiru, dodatnu energiju konstantno generišu zvezde tako što spajaju elemente poput vodonika i helijuma", objašnjava Drajver.

Pogledajte i: Kako izgleda šetnja svemirom? (VIDEO)

„Ova nova energija je ili apsorbovana iz prašine, jer putuje kroz galaksiju, ili je usmerena na intergalaktički svemir i putuje dok ne udari u nešto kao što su druge zvezde, planete, ili povremeno ogledalo svemirskog teleskopa."

Astronomima je još od kraja devedesetih godina XX veka poznato da univerzum polako  „bledi". Koristeći nekoliko zemaljskih teleskopa, kao i svemirske teleskope Nase i Evropske svemirske agencije, Drajverov tim je ustanovio da izlazna energija značajno opada.

„Univerzum je polako počeo da se gasi. Možemo slobodno reći da se smestio na kauč, prekrio ćebetom i počinje da tone u večni san", rekao je Drajver.

U prodaji je junsko izdanje časopisa National Geographic Srbija.