Poreklo zvuka: Da li je Veliki prasak zapravo bio tišina?

Iako termin "Veliki prasak" asocira na buku, jedan naučnik smatra da zvuk nastao pri rađanju svemira nije tako jednostavno opisati kao što na prvi pogled deluje.

Poreklo zvuka: Da li je Veliki prasak zapravo bio tišina? Foto: Shutterstock

Pitanja šta je zvuk, zašto je njegova digitalizacija opasna i kako se stapa s našim čulima opsedala je mnoge velike umove. Majk Goldsmit, bivši čelnik Odeljenja za akustiku u Britanskoj nacionalnoj laboratoriji za fiziku, istraživao je evoluciju tišine. Naime, u knjizi Discord: The Story of Noise on ispituje naš odnos sa zvukom, istoriju zvuka i kako izgleda budućnost svega što je auditivno.

Saznajte i: Zašto nam se ne dopada zvuk sopstvenog glasa?

U svojoj knjizi Goldsmit tvrdi kako Veliki prasak nije imao zvuk, uprkos svom zvučnom imenu. Iznenadan prasak energije usled kojeg su nastali vreme i prostor koji su svojim širenjem oformili svemir nije imao predprostor koji bi predstavljao vrstu medijuma kroz koji bi odjeknuo zvuk. Ipak, svemir nije bio tih još dugo. Nakon 380.000 godina, svemir je dobio ton, i to ne buku, već pravi zvuk konkretne talasne dužine.

Ovako izgleda radost: Kako ljudi reaguju kada prvi put čuju zvuk? (VIDEO)

Niska frekvencija zvuka koji je tek nastao povezuje se sa strukturom svemira, a da se svemir nije promenio do danas, ne samo da ne bi postojao zvuk, već ne bi bilo ni galaksija, ni zvezda, a ni nas. U zavisnosti od gustine područja, neki delovi svemira su dobili zvezde, a neki čitave galaksije. Kako specifična težina zavisi od gravitacije, pokreti stvaraju pritisak koji zbog zagrevanja povećava zračenje, čija se snaga širi i prozvodi zvučne talase.

Pogledajte i: Znate li kako izgleda zvuk? (VIDEO)

Međutim, taj prvi zvuk nije ličio na ovo što mi danas opažamo kao zvuk, ne samo zbog svojih fizičkih osobina, već i zbog toga što su se zvučni talasi menjali, odzvanjali kroz razne strukture i njihove atmosfere i, kasnije, hidrosfere. Uz to, milijardama godina nije bilo nikoga niti bilo čega što bi ovaj zvuk čuo, makar koliko do sada znamo. Kada su prvi vodozemci došli na kopno, pre 400 miliona godina, iako su bili sposobni da opaze zvučne strukture, kako na kopnu - tako i u vodi, zvuk je najerovatnije već promenio svoja primarna svojstva.

Saznajte i: Esencija zvuka (VIDEO)