10 iznenađujućih stvari koje se vide iz svemira

Napadi 11. septembra 2001. godine, smena godišnjih doba, peščane oluje... Pogledajte šta su sve proteklih decenija astronauti videli iz kosmosa.

10 iznenađujućih stvari koje se vide iz svemira Foto: Profimedia

Površinski kopovi

Površinski kopovi su masivni kamenolomi iz kojih se vade zlato, bakar, uran i ostale rude. Ove jame se kopanjem proširuju do gigantskih razmera tako da su vidljive iz svimira, kao i jezera ili planine. Najveći rudnik bakra koji se vidi iz svemira nalazi se u Solt Lejk Sitiju, u Juti, a dubok je 1,2 kilometara, a širok 4,4 kilometara.

Umiranje svemira: Kako će nestati – sve?

Godišnja doba

Oni koji se dovoljno dugo zadrže u orbiti mogu da prate promenu godišnjih doba na osnovu promene topografije Zemlje. Zahvaljujući fotografijama koje snimaju Nasini sateliti, i Zemljani mogu da prate ove promene. Kada se sve fotografije povežu u jednu animaciju, moguće je pratiti proces otapanja leda i kišne i sušne periode u tropskim predelima, ali i rast i izumiranje vegetacije. Među najzanimljivijima je proces formiranja i otapanja leda na Arktiku.

Požari

Oni koji žive u sušnim predelima u kojima vladaju visoke temperature požar prihavataju kao svakodnevnu pojavu. Kada izbije veliki požar, dim i pepeo se dižu tako visoko da i astronauti mogu da osete miris gareži. Ipak, nisu samo požari velikih razmera vidljivi golim okom. U Nasinoj arhivi postoje fotografije manjih požara.

Vulkanske erupcije

Jeste li znali da se svake godine dogodi između 50 i 60 vulkasnikih erupcija, a astronauti mogu da vide pepeo i dim koji izbijaju iz "prirodnih odžaka"? Jedan od najaktivnijih vulkana je Saričev, koji je eruptirao osam puta od 1946. godine. Erupcija koja se desila 2009. godine je doslovno napravila rupu u oblacima.

Pogled iz svemira: Kako Zemlja menja svoje lice? (VIDEO)

Cvetanje fitoplanktona

Fitoplankton čine mikroskopski organizmi koji podsećaju na biljke koje se razmnožavaju velikom brzinom i stvaraju veliki broj algi na površini okeana. Fitoplankton je izuzetno gust i veliki, pa se u njegovoj potpunoj lepoti najbolje može uživati iz svemira. On je izuzetno važan za cirkulaciju okeana, ali i lanac ishrane. Takođe, apsorbuje velike količine ugljen-dioskida, tačnije trećinu njegove ukupne količine u vazduhu.

Granica između Indije i Pakistana

Posmatranje Zemlje iz svemira jer luksuz jer nam dozvoljava da sagledamo sve ono što povezuje ljude. Ipak, čak i nekoliko stotina hiljada kilometara iznad Zemlje nije dovoljno daleko da bi nam se iz vidokruga izgubile ružne strane života i razlike koje smo sami napravili. Na primer, granica između Indije i Pakistana je jako osvetljena kako bi se sprečili trgovina oružjem i napadi, a dugačka je 2.900 kilometara, što je čini vidljivom čak i iz svemira.