Tajna pruga: Zašto su zebre crno-bele?

Zebra zbog svojih crno-belih pruga spada u najinteresantnije pripadnike životinjskog carstva. Postoji li neki razlog zašto ove životinje krasi baš ova kombinacija boja?

Tajna pruga: Zašto su zebre crno-bele? Foto: REUTERS/Goran Tomasevic

Pitanje zašto zebre imaju pruge motivisalo je mnoge naučnike da krenu u zanimljivu potragu. Neki smatraju da crno-bele pruge regulišu njihovu telesnu temperaturu, a neki da im ova kombinacija boja pomaže da se štite od predatora i insekata čiji ujedi prenose razne bolesti. Međutim, imaju li monohromatske pruge funkciju?

Naučnici potvrdili: Tjuring je bio u pravu kada je objasnio zašto tigrovi imaju pruge

Istraživači s Univerziteta u Kaliforniji ustanovili su dvadeset i devet varijabila koje utiču na karakterisitike pruga kod zebri. Na osnovu varijabili utvrđeno je da zebre koje žive u južnijim i hladnijim regijama imaju tanje, manje definisane pruge od zebri koje žive u severnijim delovima.

Foto: AP Photo/HO-World Wildlife Fund International

U Ugandi, koja se nalazi u Centralnoj Africi, žive zebre debljih i definisanijih pruga. Naučnici smatraju da ovakve pruge pomažu zebrama da svoju telesnu temperaturu održe na nižem nivou, jer se crna i bela boja zagrevaju u različitim stepenima, te formiraju mikrostrujanja vazduha na površini tela životinje.

Pogledajte i: Zebrine pruge u svemiru

Koautor ovog istraživanja Brenda Larison smatra da telesna temperatura pomaže zebrama i u procesu varenja, koji je kod njih jako spor.

Jedna grupa istraživača smatra da pruge pomažu zebri u odbijanju insekata koji prenose neke bolesti ili da im pomažu u kamuflaži, odnosno skrivanju od predatora. Međutim, nijedna od ove dve teorije nije potkrepljena.

Saznajte i: Životinje koje menjaju boje bolje od kameleona (VIDEO)

Istraživački tim iz Kalifornije proučavao je i zebre koje žive na jugu. Istraživači su ustanovili da su pruge kod zebri koje žive u ovom području bleđe i tanje i da moguće objašnjenje leži u temperaturi.