Kako izgledaju gravitacioni talasi?

Pogledajte kako se kreću gravitacioni talasi u jonosferi.

Kako izgledaju gravitacioni talasi? Foto: Shutterstock

Pre nešto više od godinu dana, NASA je objavila da su prvi put u istoriji detektovani gravitacioni talasi. Pre nekoliko dana, naučnik ogranka Teksaškog univerziteta u Arlingtonu Hanli Liu je sa svojim timom uspeo da, pomoću superkompjutera, napravi model kretanja ovih talasa!

Da li je pad jabuke na Njutnovu glavu zaista inspirisao teoriju gravitacije?

Reč je o talasima nevidljivim za ljudsko oko, a na snimku imamo priliku da vidimo kako se, kao što se se mali valovi vode pojave kada bacimo kamenčić u mirnu vodu i narušimo spokoj njene površine, gravitacioni talasi pomeraju na sličan način.

„Nikada nismo uspeli da vidimo globalnu sliku gravitacionih talasa, ni posmatranjem ni ovakvim simulacijama“, objasnio je Liu. „Ovo je prvi put da su oni zabeleženi, kompjuterskim modelom koji prikazuje čitavu atmosferu.“

Pogledajte: Vodopad u blizini Knina prkosi gravitaciji (VIDEO)

Snimak pokazuje kako se ono što počinje kao lokalizovan fenomen širi preko čitave teritorije Tihog okeana, na oko 100 kilometara od površine planete – u jonosferi.

Zbog čega su, zapravo, ovi talasi važni?

Kako ističe Liu, „kada se gravitacioni talasi šire ka najnižem sloju jonosfere, mogu da izazovu nestabilnosti“.

„Ako želite da bolje razumete vremenske prilike  sveprilike u jonosferimiru, neophodni su vam ovakvi modeli“, zaključuje on.

Saznajte da li otapanje Antarktika slabi Zemljinu gravitaciju?

Pogledajte šta vas očekuje u novembarskom izdanju časopisa National Geographic Srbija.