Ogromni vulkani vladaju udaljenim svetom

Prvi put u istoriji, britanski naučnici uočili su temperaturne fluktuacije na stenovitoj planeti izvan našeg Sunčevog sistema.

Ogromni vulkani vladaju udaljenim svetom Foto: U. Texas, NSF, NASA

Naučnici su otkrili da tzv. "dijamantska planeta" nazvana 55 Kankri e može da ima temperaturne razlike između 1.000 i 2.700°C. Oni veruju da su takva očitavanja posledica ogromnih vulkanskih aktivnosti na površini. Skoro tri puta veće promene temperature tokom perioda od dve godine uočili su naučnici s Univerziteta u Kembridžu.

Pogledajte i: Otkrivena egzoplaneta sa džinovskim prstenovima

Koristeći Nasin svemirski teleskop Spicer, naučnici su uočili termalne emisije koje dolaze sa planete 55 Kankri e. Planeta orbitira oko suncolike zvezde koja se nalazi skoro 40 svetlosnih godina daleko od sazvežđa Raka.

"Ovo je prvi put da vidimo tako drastične promene u svetlosti koju emituje jedna egzoplaneta, što je posebno izuzetno za superzemlju", rekao je doktor Niku Madhusudan sAstronomskog instituta u Kembridžu.

Saznajte i: Novi teleskopi u lovu na egzoplanete

"Nijedan dokaz o termalnoj emisiji ili površinskoj aktivnosti nikada nije bio detektovan ni za jednu drugu superzemlju do danas."

Naučnici veruju da promene u temperaturi mogu biti rezultat velikih oblaka gasa ili prašine koji povremeno prekrivaju površinu i mogu biti delimično rastopljeni. Oblake izaziva veoma visoka stopa vulkanske aktivnosti, veća nego ona uočena na Iu, jednom od Jupiterovih prirodnih satelita i geološki najaktivnijih tela u našem Sunčevom sistemu.