Najmoćniji svemirski teleskop ikada biće lansiran 2018. godine

Dok svemirski teleskop Habl proslavlja 25 godina u svemiru ove nedelje, NASA i njeni međunarodni partneri rade na još jačem alatu za gledanje još dublje u univerzum nego ikada pre.

Najmoćniji svemirski teleskop ikada biće lansiran 2018. godine Foto: Wikimedia Commons

Svemirski teleskop "Džejms Veb" biće sto puta jači od Habla i biće lansiran 2018. godine u okviru misije koja će astronomima dati uvid u prve galaksije koje su se formirale u ranom univerzumu bez presedana. "JWST će biti u stanju da vidi oko 200 miliona godina nakon Velikog praska", stoji na Nasinom sajtu.

Pogledajte i: Novi pogled teleskopa Habl na "Stubove stvaranja"

Nasa opisuje teleskop kao "najmoćniji vremeplov sa infracrvenim vidom koji može da pogleda preko 13,5 milijardi godina unazad kako bi video prve zvezde i galaksije koje se formiraju iz mraka ranog univerzuma." Projekat je privukao pažnju zakonodavaca zbog svoje cene, koja sad iznosi oko 8,8 milijardi dolara, što je daleko više od prvobitno procenjenih 3,5 milijardi.

Saznajte i: Nasin svemirski teleskop Kepler otkrio "super-Zemlju"

Međutim, NASA je obećala da će teleskop nove generacije biti siguran sve do lansiranja u oktobru 2018. godine. "Ono što će Veb zaista raditi je posmatranje prvih galaksija univerzuma", rekao je naučnik na projektu Mark Klempin. "Takođe ćemo biti u stanju da pogledamo u veoma mračne delove univerzuma, gde se rađaju zvezde."

Otkrijte i: Mikroroletne koje će napajati teleskope budućnosti

U ogromnoj sobi koja je delimično zatvorena od pogleda, čista i gde nikakva prašina ne može da ošteti teleskop, tim inženjera obučen u belo radi na JWST-u. Svemirski teleskop težak je 6,4 tona, a njegovo glavno ogledalo imaće prečnik od 6,5 metara, što je tri puta veće od Habla. Teleskop je zajednički projekat Nase, Ese i Kanadske svemirske agencije i nosiće četiri instrumenta, uključujući kamere i spektrometre koji mogu da uhvate veoma blede signale.

Istražite i: Nasin teleskop napravio prvu fotografiju crne rupe

Infracrvena svetlost će omogućiti posmatranje udaljenih nebeskih tela, a njegovi poklopci za kamere će moći da ostanu otvorene duži period, navodi Met Grinhaus, naučnik na projektu.

"Veb će imati 70 puta veći kapacitet za prikupljanje svetlosti od Habla. Tako da kombinacija veličine i infracrvene sposobnosti omogućava da posmatramo epsku prošlost univerzuma."