Zavirite u unutrašnjost naše planete

Naučnici "osluškuju" zemljotrese kako bi napravili neverovatnu simulaciju aktivnosti u Zemljinoj unutrašnjosti.

Zavirite u unutrašnjost naše planete Foto: University of Texas-Austin

Pogledajte i: Ima li života ispod Zemljine kore?

Beleženjem seizmičkih potresa naučnici su bili u stanju da naprave trodimenzionalne prikaze Zemljinog mantla (omotača jezgra) - sloja između kore i spoljašnjeg jezgra. Oni su to uradili analizirajući brzinu potresa, koji putuje brže kroz čvrstu stenu i sporije kroz tečnu magmu.

Foto: Oak Ridge National Laboratory

Na ovim prikazima, sporiji talasi su obeležni crvenom i narandžastom bojom, dok su brže vibracije plave i zelene. Ove 3D modele napravio je profesor Jeron Tromp s Univerziteta "Prinston" i želi da stvori mapu čitavog mantla - do dubine od 3.000 kilometara - i to do kraja ove godine.

Saznajte i: Šta bi se desilo da svi vulkani na Zemlji eruptiraju istovremeno?

Foto: Oak Ridge National Laboratory

Istražite i: Kada i zbog čega jezera eksplodiraju?

Njegov tim je koristio brojne matematičke sposobnosti neverovatnog Titan računara u Nacionalnoj laboratoriji "Ouk Ridž" u Tenesiju, koji može da izvede ogroman broj proračuna u sekundi. Profesor Tromp je do sada pregledao seizmičke talase 3.000 zemljotresa magnitude 5,5 ili više koji su zabeleženi na preko hiljadu seizmografskih stanica širom sveta.

U prodaji je martovsko izdanje časopisa National Geographic Srbija.