Uspon i pad interobanga

"Uradio si šta?!" U trenucima velikog uzbuđenja, veselosti ili besa, običan znak pitanja možda nije dovoljan. Korišćenje upitnika u kombinaciji sa jednim ili dva uzvičnika može pomoći da se prikaže hitnost pitanja. Ali zašto bi, u eri kada su misli ograničene na 140 slovnih mesta, bilo potrebno da koristimo dva znaka interpunkcije kada možemo jedan?

Uspon i pad interobanga Foto: Wikimedia Commons

Odgovor leži u interobangu. Čudnoj škrabotini, hibridu upitnika i uzvičnika, koji je star preko 50 godina, a koji nikada nije postao popularan. Da li je ovo prilika za ovaj simbol? (Da li je‽)

Interobang je 1962. godine izmislio novinar Martin K. Spekter koji se okrenuo makretingu i koji nije voleo "ružnoću" brojnih znakova interpunkcije na kraju rečenice. Gospodin Spekter je rekao da se interobang može koristiti na kraju retoričkih pitanja, doprinoseći "nijansiranju i jasnoći". Primer koji je dao, lep primer iz ere visoke tehnologije, bio je primer štampanih oglasa: "Šta? Frižider koji sam pravi kocke leda?". On je rekao da bi rečenica bolje izgledala sa interobangovima: "Šta‽ Frižider koji sam pravi kocke leda‽"

Na njegovu žalost, niko nije koristio ovaj znak interpunkcije, ni u reklamama za frižidere niti bilo gde drugde. Međutim, simbol nije u potpunosti napušten. On je i dalje uključen u mnoga savremena pisma, uključujući ona uopštena na Eplovim i Majkrosoftovim operativnim sistemima. Verziju koja se danas koristi dizajnirao je Kenet Rajt za pisaću mašinu Remington Rand. Možda je to bio dizajn koji je doveo do slabog prijema ovog znaka: iako bez ikakve sumnje predstavlja ono što bi ovakav simbol trebao da znači, ipak nije baš prijemčiv za oko.

Ipak, propast interobanga možda leži u samoj prirodi jezika. Jezik se razvija prirodno tokom vremena i većina pokušaja da se oblikuje propada. Drugi primeri propalih interpunkcijskih znakova uključuju simbol za ironiju i brend "SarcMark". Međutim, internet pruža interobangu drugu šansu. Društvene mreže traže sažetost, koju on pruža. Drugi znaci, poput ⇒ (podrazumeva) ili ∃ ("postoji"), su veoma zgodni za čuvanje prostora u tvitu, čuvaju prostor iako ih nije lako napisati. Ipak, internet je udahnuo novi život ranije nevoljenim simbolima, poput @ i _. Da li bi interobang mogao da bude sledeći‽



bonus video
ostavite komentar
Inicijalizacija u toku...
Pogledajte šta vas očekuje u novembarskom izdanju časopisa National Geographic Srbija.