Praćenje 6.000 godina ekoloških promena u dolini reke Nil

Slike životinja na drevnim egipatskim predmetima pomogli su naučnicima da naprave detaljan zapisnik velikih sisara koji su nekada živeli u dolini Nila tokom proteklih 6.000 godina.

Praćenje 6.000 godina ekoloških promena u dolini reke Nil Foto: Wikimedia Commons

Nove analize ovih podataka ukazuju  da su izumiranja vrsta, najverovatnije uzrokovana isušivanjem klime i porastom ljudske populacije u regionu, što je vremenom učinilo ekosistem manje stabilnim.

Istraživanje je otkrilo da je lokalno izumiranje sisara dovelo do laganog smanjivanja stbailnosti faune u dolini Nila. Kada je bilo mnogo vrsta u zajednici, gubitak jedne vrste je imalo relativno mali uticaj na funkcionisanje ekosistema, ali je onda ekosistem postajao mnogo osetljiviji na poremećaje, tvrdi autor istraživnaja Džastin Jejkel, sa Instituta Santa Fe.

Životinjske vrste u drevnoj umetnosti

Pre oko 6 milenijuma, postojalo je 37 vrsta velikih sisara u Egiptu, ali samo osam postoji danas. Među vrstama zabeleženim na predmetima iz kasnog predinastičkog perioda (pre 3.100 pre naše ere) koje danas ne možemo da nađemo nalaze se lavovi, divlji psi, slonovi, oriks antilope, antilope Alcelaphus buselaphus i žirafe.

"Ono što je nekada bila veoma bogata i raznolika zajednica sisara, danas je potpuno drugačije. Kako se broj vrsta smanjivao, jedna od najvažnijih stvari je izgubljena, a to je ekološka zaliha ekosistema. Bilo je brojnih vrsta gazela i drugih manjih biljojeda, koji su važni zbog tolikog broja različitih predatora koji ih love. Kada je manje biljojeda, gubitak bilo koje vrste ima mnogo veći uticaj na stabilnost sistema i može dovesti do dodatnog izumiranja.", kaže Jejkel.

Novo istraživanje bazirano je na dokumentaciji koju je sastavio zoolog Dejl Ozborn, čije knjiga "Sisari drevnog Egipta" iz 1998. godine pruža detaljnu istorijskih životinjskih zajednica u regionu, kao i paleontološke dokaze i druge istorijske podatke. "Dejl Ozborn sastavio je neverovanu bazu podataka o tome kada su vrste predstavljene u umetnosti i kako se to tokom vremena menjalo. Njegov rad nam je omogućio da iskoristimo tehnike ekološkog modelovanja kako bismo pronašli uzročnike tih promena.", dodao je Jejkel.

Klimatske promene

Naučnici su identifikovali pet epizoda u proteklih 6.000 godina kada su se dogodile dramatične promene među egipatskom zajednicom sisara, od kojih su tri bile povezane sa ekstremnim promenama okruženja, kako se klima pomerala ka suvljim uslovima. Ovi suvi periodi takođe su se poklapali sa preokretom u ljudskim društvima, poput propasti Starog kraljevstva pre oko 4.000 godina i pada Novog kraljevstva pre oko 3.000 godina.

"Bila su tri velika talasa isušivanja, kako se egipatska klima menjala iz vlažne u suvlju, počevši od kraja afričkog vlažnog perioda (pre 5.500 godina) kada su se monsuni premestili na jug. U isto vreme gustina ljudske populacije se povećala i takmičenje za prostorom duž doline reke Nil imalo je veliki uticaj na životinjsku popluaciju.", rekao je Jejkel.

Najskorija velika promena zajednica sisara desila se pre 100 godina. Analize mreža lovac-plen pokazale su da su vrste izumrle u poslednjih 150 godina imale disproporcionalno velik uticaj na stabilnost ekosistema. Ovi nalazi imaju uticaj na naše razumevanje modernih ekosistema.

"To može biti samo jedan primer mnogo većeg obrasca. Viđamo mnoge ekosisteme u kojima promena jedne vrste proizvodi veliku promenu u načinu kako ekosistem funkcioniše, što je možda savremeni fenomen. Nemamo običaj da mislimo o tome kakav je sistem bio pre 10.000 godina, kada je postojala veća zaliha životinja u zajednici.", zaključuje Jejkel.

U prodaji je majsko izdanje časopisa National Geographic Srbija.