Deset godina na Saturnu (VIDEO)

Novi video NASA-e oživljava trenutak dolaska letelice Kasini na Saturn, koji će iduće nedelje obeležiti desetogodišnjicu.

Deset godina na Saturnu (VIDEO) Foto: profimedia

"Kasini retrospektiva" je snimak koji je NASA objavila u utorak (24. juna) i koji pokazuje napete trenutke tokom noći 30. juna 2004. godine u kontrolnom centru misije u Laboratoriji za mlazni pogon u Pasadeni, kada se proba pripremala da izvrši ključno paljenje motora koje joj je omogućilo da uđe u orbitu oko Saturna.

To je bio veoma bitan momenat, koji je ceo tim čekao od lansiranja Kasinija u oktobru 1997. godine.

"Letački tim je spreman za umetanje u Saturnovu orbitu." rekao je tada komentator misije, što se može čuti na snimku. "To je trenutak kada letelica mora biti uhvaćena Saturnovom gravitacijom ili će proleteti pored planete i misija će biti završena."

Kasini je manevar izvršio perfektno, naravno, izazvavši aplauze i zagrljaje oduševljenja u kontrolnom centru misije.

Kasini je od tog trenutka počeo sa proučavanjem planete i njenih prstenova, načinivši nekoliko veoma značajnih otkrića usput. Na primer, proba je primetila oblake vodene pare kako izviru iz južnog polarnog regiona Encelada, šestog najvećeg satelita ove planete, ukazujući na moguće postojanje okeana tečne vode ispod ledene površine satelita.

Misija Kasini od 3,2 milijarde dolara - stvorena saradnjom NASA-e, Evropske svemirske agencije (ESA) i Italijanske svemirske agencije - je takođe omogućil naučnicima da bolje pogledaju ogroman Saturnov satelit Titan, otkrivši da je to svet nalik Zemlji sa kišama, rekama i morima (iako su u pitanju tečni ugljovodonici, a ne voda).

Osim toga, u januaru 2005. godine, Kasini je spustio probu Hojgens na površinu Titana, što je bilo prvo sletanje na neki satelit u spoljašnjem solarnom sistemu.

Kasini je najavio nastavak proučavanja Saturna i njegovih prestenova i satelita još nekoliko godina. Predviđeno je da letelica okonča svoj "život" namernim zaranjanjem u Saturnovu gustu atmosferu u septembru 2017. godine.