Da li sobne biljke zaista prečišćavaju vazduh?

Sasvim je sigurno da sobne biljke ulepšavaju prostor, ali da li one zaista povećavaju kvalitet vazduha u vašem domu?

Da li sobne biljke zaista prečišćavaju vazduh? Foto: Profimedia

Istraživanja sa državnog Univerziteta Pensilvanija, Univerziteta Džordžija i NASA-inih naučnika, ukazuju na to da mogu.

Opšte je poznato da biljke uspešno apsorbuju gasove kroz pore na površini lišća. Ta veština omogućuje im i fotosintezu, proces kojim biljke pretvaraju svetlosnu energiju i ugljen-dioksid u hemijsku energiju koja služi kao gorivo za rast biljke.

Ali, naučnici su proučavajući kapacitet za pročišćavanje vazduha koji imaju sobne biljke, otkrili da one mogu da apsorbuju mnogo drugih gasova osim ugljen-dioksida, uključujući dugu organskih jedinjenja koja isparavaju. Benzen (sastojak koji nalazimo kod nekih vrsta plastike, tkanine, pesticida i u dimu cigareta) i formaldehid (nalazimo ga u nekim vrstama kozmetike, sredstvima za pranje suđa, omekšivačima, čistačima tepiha) samo su neki primeri jedinjenja koji se eliminišu uz pomoć biljaka.

Ta jedinjena, kao i drugi zagađivači vazduha (uključujući i ozon), dovode se u vezu sa brojnim akutnim stanjima, poput astme, mučnine, ali i hroničnim bolestima, poput raka i bolestima respiratornog sistema.

Sposobnost sobnih biljaka da uklone štetne komponente iz vazduha primer su fitoremedijacije. To je sposobnost bilo koje biljke, sobne ili one koja bi trebalo da se drži napolju, da ublaži zagađenje vazduha, tla i vode.

Sobne biljke uklanjaju zagađenje iz vazduha apsorpcijom gasova kroz lišće i korenje. Mikroorganizmi koji žive u tlu sobne biljke takođe igraju važnu ulogu u neutralizovanju organskih jedinjenja i drugih zagađivača.

Premda je većina lisnatih biljaka sposobna za pročišćavanje vazduha, naučnici su ustanovili da su neke u tome uspešnije, poput mirnog ljiljana, aloe vere, engleskog bršljana, klorofita, rajske palme, scindapsusa i sansevierie.