Otkriveni novi detalji anatomije asteroida

Teleskop nove tehnologije Južne evropske opservatorije (ESO) iskorišćen je za pronalaženje prvih dokaza da unutrašnja struktura asteroida može veoma da varira.

Otkriveni novi detalji anatomije asteroida Foto: Wikimedia Commons

Izuzetno preciznim merenjima astronomi su otkrili da različiti delovi asteroida Itokava imaju različitu gustinu. Kao i otkrivanja tajni o formiranju asteroida, otkrivanje onoga što leži ispod površine asteroida takođe može da osvetli događaje koji se dešavaju kada se sudare tela u Sunčevom sistemu i da pruži nagoveštaj o tome kako se planete formiraju.

Koristeći veoma precizna osmatranja sa zemlje, Stiven Louri sa Univerziteta u Kentu i njegove kolege izmerili su brzinu kojom se okreće asteroid (25143) Itokava, koji se nalazi nedaleko od Zemlje, kao i kako se ta brzina menja tokom vremena. Oni su kombinovali ova delikatna zapažanja sa novim teorijskim radom o tome kako asteroidi zrače toplotu.

Ovaj mali asteroid je intrigantan predmet jer ima čudan oblik kikirikija, kao što je otkrila japanska letelica Hajabusa 2005. godine. Za ispitivanje njene unutrašnje strukture, Lourijev tim je koristio slike načinjene od 2001. do 2013. godine od strane mnogih teleskopa, između ostalog i Teleskopa nove tehnologije u Čileu, kako bi izmerio varijacije osvetljenja kako se rotira. Ovi vremenski podaci su potom korišćeni kako bi se odredio period rotacije asteroida veoma precizno, a potom i kako se menjao tokom vremena. U kombinaciji sa znanjem o obliku asteroida astronomi su imali mogućnost da istraže njegovu unutrašnjost – otkrivajući kompleksnost unutar njegovog jezgra po prvi put.

“Ovo je prvi put da smo bili u stanju da zaključimo kako izgleda unutrašnjost asteroida.”, objašnjava Louri i dodaje: “Možemo da vidimo da Itokava ima veoma raznovrsnu strukturu – što je saznanje koje predstavlja značajan korak napred ka razumevanju stenovitih tela našeg Sunčevog sistema.”

Okretanje asteroiga i drugih malih tela u svemiru može biti pod uticajem sunčeve svetlosti. Ovaj fenomen, poznat i kao Jarkovski-Okifi-Racievski-Padak (YORP) efekat, dešava se kada se upijena svetlost sa Sunca re-emituje sa površine objekta u vidu toplote. Kada je oblik asteroida neravnomeran toplota se ne emituje podjednako, što stvara sićušne, ali konstantne, obrtne momente tela i menja njegovu obrtnu stopu.

Lourijev tim je izmero da je YORP efekat polako ubrzao stopu kojom se Itokava okreće. Promena u periodu rotacije je sićušna – samo 0.045 sekundi godišnje. Međutim, to je bilo veoma drugačije od onoga što je očekivano i može biti jedino objašnjeno time da dva dela asteroida, koji ima oblik kikirikija, imaju različitu gustinu.

Ovo je prvi put da su astronomi pronašli dokaz za veoma raznovrsnu unutrašnju strukturu asteroida. Sve do sada, svojstva unutrašnjosti asteroida mogla su se zaključiti samo pomoću grubog merenja ukupne gustine. Ovaj redak uvid u raznoliku unutrašnjost Itokave doveo je do mnogih spekulacija vezanih za njeno formiranje. Jedna mogućnost je da su se dva asteroida sudarila i tom prilikom spojila, čime je nastao jedan.

“Otkriće da asteroidi nemaju homogenu unutrašnjost ima dalekosežne uticaje, posebno na modele formiranja binarnih asteroida. Ono bi moglo da pomogne i u radu na uklanjanju opasnosti sudara asteroida sa Zemljom, ili u planovima za buduća putovanja do ovih kamenih tela.”, rekao je Louri.

Nova mogućnost za proučavanje unutrašnjosti asteroida predstavlja značajan napredak i može pomoći u otkrivanju mnogih tajni ovih misterioznih objekata.

U prodaji je martovsko izdanje časopisa National Geographic Srbija.