Konačno poznat oblik najhladnijeg nebeskog tela?

Oblik Bumerang Nebule, preplanetarne magline čija je temperatura najniža u svemiru, različito se predstavljao pogledom kroz različite teleskope. Da li je konačno utvrđen njen pravi oblik?

Konačno poznat oblik najhladnijeg nebeskog tela? Foto: Wikimedia Commons

Astronomi su, upotrebom teleskopa ALMA(Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), uspeli da bolje pogledaju ovo neobično nebesko telo, kako bi saznali nešto više o njegovim zanimljivim karakteristikama i pokušali da utvrde njegovu stvarnu formu, koju su do sada videli kao, pomalo sablasni, oblik koji podseća na tipičnu predstavu duha u modernoj kulturi.

Prvi teleskopi koji su uspeli da zabeleže njegovo prisustvo predstavili su ga u neobičnom obliku koji podseća na bumerang, po čemu je ova maglina (lat. nebula) i dobila ime. Kasnija posmatranja najhladnijeg objekta u svemiru, izvedena uz pomoć čuvenog i naprednog teleskopa “Habl“, otkrila su oblik koji više podseća na leptir-mašnu.

S druge strane, ALMA je je otkrila astronomima da su snimci načinjeni “Hablom” zapravo samo deo priče o obliku Bumerang Nebule, odnosno da teorija o leptir-mašni nije završetak priče o formi u kojoj ona postoji. Naime, dva režnja koja su tada uočena su, čini se, samo igra svetlosti vidljivih talasnih dužina.

“Ovaj neverovatno hladni objekat je jako intrigantan i ALMA će nam pomoći da naučimo još mnogo o njegovoj prirodi”, rekao je Radžvendra Sahai, naučnik iz Laboratorije za mlazni pogon u okviru agencije NASA u Pasadeni i autor studije objavljene u časopisu “Astrofizički dnevnik”.

“Ono što je delovalo kao dva režnja, odnosno bumerang, zapravo je daleko šira struktura koja se širi svemirom velikom brzinom”, istakao je Sahai.

Bumerang Nebula je tzv. preplanetarna nebula, koja predstavlja fazu života jedne zvede koja se odvija neposredno pre tzv. faze planetarne nebule (emisione magline koja se sastoji od svetlećeg jonizovanog gasa koji se širi). Najhladniji je objekat u univerzumu koji nam je do sada poznat. Njegova temperatura iznosi oko minus 236 stepeni Celzijusa. Nalazi se na oko 5.000 svetlosnih godina udaljenosti od sazvežđa Kentaur. Kada centralna zvezda nije dovoljno razvijena i topla da emituje dovoljno ultraljubičastog zračenja koje stvara karakterističan sjaj, nebula se može videti zahvaljujući sjaju zvezde koji se reflektuje zahvaljujući zrnima njene prašine.

U prodaji je junsko izdanje časopisa National Geographic Srbija.