NASA planira uzgajanje povrća u svemiru

Na 370 km iznad zemaljskih oranica, NASA će zasaditi prve svemirske useve…

NASA planira uzgajanje povrća u svemiru Foto: Wikimedia Commons

Pred kraj ove godine, u okviru Sistema proizvodnje povrća VEGGIE, astronauti će poneti sa sobom u Međunarodnu svemirsku stanicu paket svih potrepština za uzgajanje šest sadnica zelene salate, vrste Romana.

Posle 28 dana gajenja pod pink LED lampama, biljka će biti spremna za branje.

Ideja o ovom eksperimentu potekla je astronauta Dona Petita, koji je uspešno posadio tikvicu dok je boravio na Svemirskoj stanici.

Ipak, astronautima neće biti dozvoljeno da pojedu plod svog pionirskog rada u oblasti svemirske poljoprivrede. Prvi plodovi biće poslati natrag na Zemlju, da bi bili ispitani. Povrće će biti testirano na bakterije i čistoću.

Posle zelene salate, ubzro bi mogle biti posađene rotkvice i boranija. Kako program bude napredovao, NASA će morati da pronađe odgovor na pitanje kako uzgajati i obrađivati složenije povrće. Krompir je, na primer, jednostavno gajiti, ali on se ne može jesti presan. Za pšenicu je takođe potrebna dodatna oprema i priprema da bi mogla da se konzumira.

Uzgajanje hrane u svemiru moglo bi biti daleko isplativije rešenje za ishranu astronauta, od sadašnje ketering varijante, s obzirom da slanje pola kilograma hrane sa Zemlje u Stanicu košta oko 10.000 dolara.

Ova misija bi mogla da deluje i kao vrsta terapije za astronaute. Nasina istraživanja su potvrdila da bi briga o bašti mogla da pomogne članovima posade da lakše podnesu izolaciju u svemiru i pruži im mali podsetnik na dom.