Da li smo na korak od večnih baterija?

Ukoliko eksperiment uspe baterije gotovo nikada ne bi morale da se dopunjuju.

Da li smo na korak od večnih baterija? Foto: Shutterstock

Istraživači Univerziteta u Teksasu, iz grada San Antonija, rade na novoj generaciji baterija. Napajaju se strujom i, ukoliko eksperiment uspe, te baterije gotovo nikada ne bi morale da se dopunjuju.

Svakodnevica u kojoj bateriju vašeg mobilnog telefona ne biste morali da punite mogla bi postati realnost ukoliko bi eksperiment koji sprovodi Itan An, student Univerziteta u Teksasu, bio uspešan.

“Želimo da razvijemo uređaj koji funkcioniše gotovo u potpunosti bez baterija”, ističe taj mladi istraživač.

Ta mogućnost zasnovana je na dve sitne stvari: tankom sloju ugljenika, jednom debljem atomu grafena i eletrona - naelektrisanih čestica koje već sada snadbevju većinu električnih uređaja koje koristimo.

Pogledajte i Telefoni će se uskoro puniti za manje od minuta?

Pošto se elektroni konstantno stalno okreću - spinuju nose i drugi oblik energije. Naučnici pokušavaju da iskoriste pojavu koju su označili pojmom spintronik.

“Elektron je mali, ali istovremeno, i veoma moćan magnet. Zamislite elektron koji se vrti na svojoj osi – ili pak naviše i naniže", objašnjava Pratik Gopalakrišnan – student tehničkih nauka.

Međutim, do sada su istraživači uspeli da iskoriste svega dva odsto energije elektrona dobijene njegovim okretanjem – spinovanjem.

Hebin Roj, jedan od angažovanih studenata, obašnjava da tim istraživača koristi mašinu da bi napravio rešetku od graflena kako bi zadržao i pomerio elektrone i skupio mnogo više energije.

“Upotreba graflena je novi pristup u dobijanju energije okretanjem elektrona. Ne samo da su izvor jakih nanomaterijala već je moguće menjati ili podešavati njihovu elektroprovodljivost”, kaže Roj.

Ukoliko im ovo pođe za rukom – mogućnosti su velike. Mogu doprineti tome da se baterije gotovo nikada ne pune i omogućiti izvor energije za kvantne kompjutere koji bi koristili pokretne elektrone. Slično kao što se delići informacija koriste u procesu programiranja.

Pogledajte i Nova i jeftina solarna ćelija služi kao baterija

“Ako budemo uspešni prilično ćemo uvećati energetsku efikasnost što je pogotovo važno za kvantne računare”, ukazuje Itan An, mozak projekta.

Istraživače je podržalo Odeljenje za naučna ispitivanja američkog vazduhoplovstva kojima su potrebne baterije koje se na terenu neće isprazniti.

Izvor: Glasamerike.net