Čaršavi i dušeci imaju više bakterija nego životinjski "kreveti"

Gotovo 35 odsto bakterija iz ljudskih kreveta dolazi iz pljuvačke, kože i fekalnih čestica, međutim naučnici nisu mogli da pronađu gotovo nijedan od tih mikroba u skrovištima šimpanzi.

Čaršavi i dušeci imaju više bakterija nego životinjski "kreveti" Foto: Shutterstock

Studija koja je upoređivala briseve iz skrovišta šimpanzi s onima iz ljudskih kreveta je pokazala kako čaršavi i dušeci ljudi imaju puno više bakterija iz njihovih tela nego životinjski “kreveti”.

Naime, naučnici su u Tanzaniji prikupljali uzorke iz 41 skloništa šimpanzi i testirali ih na mikrobiološki biodiverzitet. Oni su kod 15 skloništa koristili i usisivače kako bi saznali da li tu žive i zglavkari, poput insekata, pauka, grinja ili krpelja.

”Očekivali smo da ćemo naći solidan broj parazita člankonožaca, ali nismo”, rekla je Megan Tomes, glavna autorka straživanja i dodala da je tim takođe iznenađen zbog toga što je pronađeno zaista malo buva i krevetskih buba (egzoparazita) kod šimpanzi.

”Pronađena su svega četiri ekzoparazita u svim skloništima koje smo istraživali. To su četiri pojedinačna uzroka, a ne četiri različite vrste”, pojasnila je autorka. Ona smatra kako su kreveti šimpanzi čistiji, jer oni stalno prave nove u krošnjama.

Pogledajte i SZO: 12 bakterija koje predstavljaju najveću opasnost po ljudsko zdravlje

Iako spavaju okruženi s manje telesnih bakterija, šimpanze imaju raznovrsniji spektar drugih prirodnih bakterija iz lisnatog okruženja, pokazala je studija.

Megan smatra da ljudska podložnost autoimunim bolestima, kao i alergijama može biti povezana s tim razlikama.

”Znamo da su ljudski domovi njihov ekosistem, a ljudski kreveti uglavnom sadrže podvrste organizama koji se mogu naći u kući. Ovaj rad naglašava ulogu koju ljudske strukture igraju u oblikovanju ekosistema u našem neposrednom okruženju. Naši pokušaji stvaranja čistog okruženja za sebe mogu učiniti našu okolinu manje idealnom.”

Tako slični, a tako različiti: Najzanimljivije sličnosti između čoveka i šimpanze

”Stvorili smo mesta za spavanje u kojima je izloženost mikrobima sve samo ne nestala, a mi smo umesto toga okruženi manje raznovrsnim mikroorganizmima koji većinom potiču iz naših tela”, navodi se u studiji.

Kreveti šimpanzi nisu imali uzorke zglavkara specijalizovane za život s šimpanzama. Za razliku od toga, zajednice zglavkara u ljudskim domovima su raznolike, često uključujući na stotine vrsta, od kojih su desetine specijalizovane samo za život u zatvorenom prostoru.

U prodaji je septembarsko izdanje časopisa National Geographic Srbija.