Zbog čega staklena žaba ima providnu kožu?

Staklene žabe su ime dobile zbog svoje prozirne kože, a evo i šta kažu naučnici, čemu im takva, transparentna koža služi.

Zbog čega staklena žaba ima providnu kožu? Foto: Shutterstock

Staklene žabe (Centrolenidae) pripadaju porodici vodozemaca i žive u Srednjoj i Južnoj Americi. Ime su dobile zbog svoje, gotovo prozirne kože na stomaku i grudima, kroz koju su jasno vidljivi unutrašnji organi. Istraživači sa Univerziteta McMaster iz Kanade, na čelu sa Džejmsom Barnetom zaključili su da je ova osbina staklenoj žabi ključna za kamuflažu.

Barnet primećuje da, zbog prelamanja svetlosti, ovaj trik žabama više pomaže pod vodom, ali odlično deluje i na kopnu.

Kako bi to dokazali, naučnici su fotografisali 55 staklenih žaba na zelenom lišću koje je bilo stavljeno na belu pozadinu. Pomoću kompjuterske simulacije vida određenih grabljivica, naučnici su posmatrali boju i oblik žabe na svakoj fotografiji. Gledajući očima predatora, naučnici su zaključili da ove žabe ne menjaju boju, i uvek su zelene, ali postaju svetlije ili tamnije u odnosu na pozadinu na kojoj se nalaze.

Ovaj efekat mogu da postignu jer imaju providno telo. Providno telo im takođe pomaže da stvore efekat zamagljivanja kontura. Naučnici su ovu novu kamuflažnu tehniku nazvali "ivičnom difuzijom".

U drugom eksperimentu naučnici su grupi od 25 dobrovoljaca pokazali 125 fotografija žaba. Na svakoj fotografiji nalazila se žaba sa drugim stepenom transparentnosti, što su naučnici podesili pomoću kompjutera. Ispitanici koji su imali zadatak da pronađu žabu da fotografiji, najteže su pronalazili žabe koje su imale nivo providnosti isti kao staklena žaba.

U trećem eksperimentu, naučnici su napravili modele žaba od želatina, od kojih su neke imale nivo prozirnosti kao staklena žaba. Nakon 72 sata u ekvadorskoj džungli, najveći broj modela koji je ponovo pronađen  - bile su one koje su imale nivo providnosti kao Centrolenidae.

Pogledajte i: