Ovo istraživanje, u okviru kojeg je uklonjena genetska mutacija povezana sa srčanim oboljenjem, izazvalo je raspravu među stručnjacima.

Prvi put u istoriji: Naučnici koristili CRISPR za preuređivanje gena kod ljudskih embriona Foto: Facebook

Šta bi se desilo kad biste mogli da iz DNK vašeg deteta čak i pre nego što se rodi uklonite potencijalno fatalnu genetsku mutaciju? Zvuči neverovatno, ali tim naučnika iz SAD-a i Južne Koreje je već napravio veliki korak u istraživanju genetske modifikacije ljudskih embriona. Evo o čemu je reč...

Prvi put, naučnici su koristili uređivanje gena u ljudskim embrionima. Kako su opisali u časopisu Nature, tim je koristio genetske makaze nazvane CRISPR-Cas9 kako bi detektovao i uklonio mutaciju povezanu sa hipertrofičnom kardiomiopatijom, uobičajenim naslednim srčanim oboljenjem, kod 42 embriona.

Saznajte i 10 velikih izazova s kojima će se čovečanstvo suočiti do 2050. godine

Kako je teklo istraživanje?

Naučnici su prvo stvorili 58 ljudskih embriona iz sperme muškog donora s mutacijom i jajne ćelije bez mutacije. Potom su koristili CRISPR da detektuju i uklone mutaciju iz gena. Ova tehnika nije uvek uspešna. U prethodnim studijama, neki embrioni su razvili mozaicizam, stanje u kojem ćelije imaju neželjene mutacije, a neke nemaju.

Zato je tim razvio novu metodu: istovremeno ubrizgavanje sperme i CRISPR u jajnu ćeliju umesto čekanja i uređivanja gena nakon oplodnje. Ovog puta, do mozaicizma nije došlo.

Sve u svemu, tim naučnika je popravio mutaciju gena u 70 odsto slučajeva i nisu pokazane neželjene promene na drugim mestima izmenjenog DNK.

Tim je dozvolio da se oplođene ćelije razviju do faze blastocista, stanja u kojem se embrioni uobičajeno ubacuju u matericu tokom vantelesne oplodnje, a potom su ih uništili.

Saznajte i Kada su genetske modifikacije opasne?

„Dalja istraživanja i etičke procedure su neophodne pre nego što se nastave klinička ispitivanja“, kaže koautor studije Paula Amato

Od uvođenja tehnologije CRISPR, mišljenja stručnjaka su veoma podeljena: neki ovu tehniku vide kao priliku da se spreče nasledne bolesti i genetske mutacije, dok drugi smatraju da naučnici ne treba da kontrolišu prirodu i menjaju genome ljudskih embriona.