Bakterije

Špijuni imaju novo sredstvo kojim kodiraju tajne tekstove – bakterije.

Bakterije

Obaveštenje za agenta 007: postoji nov način slanja tajnih poruka. Ovo živo i nevidljivo mastilo, pod nazivom SPAM (steganografija putem ištampanih redova mikroba), napravio je tim naučnika na Univerzitetu Tafts kao odgovor na izazov za kodiranje koji im je uputila Agencija američkog Ministarstva odbrane za razvoj novih tehnologija. Rezultat ovoga bilo je izmišljanje lukavština Hladnog rata, ali u jednom bezbednom, zabavnom okruženju izmišljenog bakteriološkog rata.

Kriptolozi su ovde koristili pipetu ili čačkalicu kako bi uredili sićušne kružne kolonije ešerihije koli na tankom listu papira, birajući između sedam neškodljivih genetski modifikovanih vrsta od kojih svaka fluorescentno zasvetli u određenoj boji kada dođe u kontakt sa nekom hemikalijom. Kada tajni tekst dospe do pravog primaoca, „otvara se” tako što se prisloni na petrijevu posudu gde ove kolonije bakterija rastu. Dodajući određen hemijski kod – naučnici sa Taftsa su koristili sintetički penicilin – pred očima se pojavljije čitav matriks tačkica. Zbog dodatne bezbednosti, bakterije mogu da se modifikuju na taj način da izgube boju nakon određenog vremena – automatska opcija samouništenja zbog koje Dejvida Volta, vodećeg naučnika na ovom projektu, dovode u vezu sa filmskim serijalom „Nemoguća misija”.

Ovaj sistem tačkica funkcioniše u parovima; sedam vrsta na kvadrat znači da je moguće ispisati 49 znakova. To je dovoljno da uključi alfabet, cifre od nula do devet, kao i nekoliko osnovnih simbola. Ironično je to što je glavna mana ovog sistema baš ono što ga čini sigurnim: ne koristi tehnologiju. „Rad sa čačkalicom i posudama punim bakterijama oduzima mnogo vremena”, kaže Volt. On se nada da će jednog dana ove poruke moći da se štampaju i da se na taj način možda spreče farmaceutske prevare i falsifikati – slučaj gde bacili štite lek.

–Džona Rizo