Vesti

Foto; Reuter/Charles W Luizer

Alati

Veličina slova: Decrease font Enlarge font
emailPošalji prijatelju

Konačna teorija Stivena Hokinga o Velikom prasku tvrdi da univerzum nije beskonačan i da je daleko jednostavniji nego što se ranije mislilo.

Jedan od najcenjenijih i najpoznatijih naučnika današnjice, Stiven Hoking, preminuo je 14. marta u 76. godini nakon celoživotne borbe sa s neurodegenerativnom bolešću koja ga je vremenom potpuno paralizovala pa je komunicirao veštačkim glasom i pokretima obrva.

Naučnik koji je nastojao da objasni neka od najkompleksnijih pitanja života je pre smrti sa kolegom, profesorom Tomasom Hertogom sa belgijskog univerziteta Luven, radio na teoriji o tome šta se dešava sa univerzumom nakon Velikog praska.

Ideja je prvi put predstavljena prošle godine u Kembridžu, na proslavi Hokingovog 75. rođendana, a sada je objavljena u časopisu “Journal of High Energy Physics”.

Zaljubljenik u zvezde koji nikada nije odustao: Po čemu ćemo pamtiti genijalnog Stivena Hokinga?

Nakon Velikog praska, svemir je doživeo nekoliko ekstremno ubrzanih širenja pod nazivom kosmička inflacija. U hipotezi o večnoj inflaciji, naučnici su sugerisali da će veći deo univerzuma nastaviti da doživljava ove inflacije, a neke oblasti, poput vidljivog univerzuma, zapravo su izuzeci od pravila. Međutim, Hoking i Hertog se nisu slagali sa ovim pristupom, tvrdeći da je scenario večne inflacije pogrešan.

“Problem s uobičajenom teorijom kosmičke inflacije pretpostavlja postojeći pozadinski svemir koji se razvija prema Ajnštajnovoj teoriji opšte relativnosti i tretira kvantne efekte kao male promene oko nje. Međutim, dinamika kosmičke inflacije uklanja odvajanje između klasične i kvantne fizike. Time se Ajnštanova teorija lomi u kosmičkoj inflaciji”, objasnio je profesor Hertog.

“Uobičajene teorije kosmičke inflacije kažu da je, u celini, naš univerzum poput beskonačnog fraktala s mozaikom “džepnih svemira” odvojenih okeanom”, izjavio je Hoking u intervjuu malo pre smrti.

Stiven Hoking o Putovanju kroz vreme, stvaranju Zemlje, raju...

Naime, Hoking i Hertog tvrde da naš kosmos i drugi “džepni svemiri” nisu beskonačne fraktalne strukture kao što se do sada verovalo. Umesto toga, njih dvojica smatraju da je svemir “gladak i globalno konačan”, dakle nije fraktalna struktura.

"Lokalni zakoni fizike i hemije se mogu razlikovati od jednog džepnog univerzuma do drugog, koji bi zajedno formirali mulitverzum. Ali ja nikada nisam bio fan multiverzuma. Ako je skala različitih univerzuma u multiverumu velika ili beskonačna, teorija se ne može testirati", govorio je slavni fizičar Stiven Hoking.

Kako objašnjava Hertog, njihova teorija se zasniva na tehnikama pozajmljenim iz teorija struna, koja tvrdi da se 3D realnost - uključujući vreme i prostor - može projektovati na 2D površini.

Od Velikog praska do nastanka čoveka: Pogledajte neverovatan snimak formiranja univerzuma (VIDEO)

"Naša teorija se zasniva na tehnikama koje smo pozajmili iz teorije struna, i čini se da to nagoveštava izvodljiviju, globalnu strukutru univerzuma u kojoj se regioni mogu razlikovati jedni od drugih, ali ne toliko koliko u staroj teoriji," kaže Hertog

Hoking i Hertog tvrde da će novi model omogućiti da se koncepti o prirodi svemira testiraju na način na koji ranije teorije nisu testirale. Ključ je u gravitacijskim talasima koji idu deleko iznad onih koji su nastali spajanjem crne rupe.

Hertog se nada da ćemo pomoću teleskopa moći da vidimo neke od posledica teorije u svemiru. Gravitacijski talasi smatraju se posebno zanimljivim kandidatom i mogli bi pružiti ključne informacije koje će u narednim decenijama potvrditi ili opovrgnuti teoriju kosmičke inflacije.

Pogledajte šta vas očekuje majskom izdanju časopisa National Geographic Srbija.