Vesti

Život na Marsu ipak nije moguć: Površina Crvene planete otrovna za sva živa bića?

Foto: Shutterstock

Alati

Veličina slova: Decrease font Enlarge font
emailPošalji prijatelju

Naučnici sa Univerziteta u Edinburgu otkrili su da atmosferske prilike kakve vladaju na površini Marsa dovode to stvaranja snažnih baktericidnih jedinjenja.

Oni su istraživali mogućnosti postojanja života na površini Marsa, zbog čega su u laboratoriji napravili identičnu smešu elemenata kakva se nalaze na Marsu. U to su dodali Bacillus subtilis, bakteriju koja se često može naći u tlu na Zemlji, da bi na kraju sve to ozračili snažnim ultraljubičastim svetlom.

Izbor je pao upravo na Bacillus subtilis, između ostalog, i zato što se ona često može naći na površini letelica koje ljudi lansiraju u svemir.

Snažno UV zračenje je korišćeno zbog toga što upravo takvo zračenje, praktično bez otpora, prolazi kroz atmosferu Marsa, pošto četvrta planeta od Sunca ne poseduje nikakav ozonski omotač koji bi mogao da zaustavi UV zrake.

Pokazalo se da su bakterije pod uticajem UV zraka, u kombinaciji sa magnezijimovim perhloratom, umirale dva puta brže nego samo pod uticajem UV zračenja.

Pogledajte i Noći na Crvenoj planeti: Kako izgledaju snežne oluje na Marsu

Perhlorati sadrže anion ClO4 i potencijalno su vrlo jaki oksidansi. U takvim uslovima nastaju i kad se u sastavu tla nalaze oksid gvožđa i vodonik peroksid. U kombinaciji svih tih elemenata tla kakvo je ono na površini Marsa, uz dodatno UV zračenje, pokazalo se da bakterije umiru čak 10 puta brže nego samo pod uticajem perhlorata.

Postojanje perhlorata na površini Marsa poznato je još od misije „Viking“ pre 40 godina, što je potvrdilo i spušanja „Feniks lendera“ (Phoenix Lander) 2008. godine.

Sve ovo dovodi do zaključka da se na život na površini Marsa ne može računati, jer je tlo apsolutno otrovno za žive ćelije.

Izvor: Blic