Kako životinje vide u mraku?

Dok smo mi gotovo bespomoćni i skoro slepi u mraku, životinje su baš tad najaktivnije i uspešno love plen. Kako je to moguće?

Kako životinje vide u mraku? Megalopta genalis Foto: Profimedia

Dok mi spavamo, milion životinja se oslanja na svoj vizuelni sistem kako bi preživeo, a isto važi i za životinje koje nastanjuju večiti mrak dubokih mora. Zapravo, većina životinja na svetu je uglavnom aktivna noću, na slabom svetlu. Kako je to moguće, pogotovo kod insekata, koji imaju male oči i mozak manji od zrna pirinča? Koje optičke i neuronske strategije su razvili kako bi mogli da vide tako dobro pri slabom svetlu?

Trikovi noćnih insekata

Kako bi pronašli odgovore na ova pitanja, naučnici su analizirali noćne insekte. Uprkos njihovom malom vizuelnom sistemu, noćni insekti vide neverovatno dobro na slabom svetlu, a istraživanja su otkrila da ovi insekti mogu uspešno da izbegu prepreke tokom leta, razliku boje, da se orijentišu pomoću Meseca i da se kreću koristeći sazvežđa zvezda na nebu, piše Phys.

Njihove sposobnosti tokom noći se graniče sa nemogućim. Na primer, noćna centralnoamerička znojna pčela (Megalopta genalis) apsorbuje samo pet fotona (svetlosnih čestica) svojim očima kad je nivo svetlosti na najnižem nivou - iščezavajući mali vizuelni signal. Uprkos tome, u toku noći može da se kreće kroz gustu i zamršenu prašumu i da se bezbedno vrati u gnezdo.

Kako je ovo moguće? Uzmimo na primer noćne veštice. Ovi prelepi insekti su brzi moljci koji konstantno traže cveće puno nektara.

Vrsta noćne evropske veštice, Deilephila elpenor je prelepo stvorenje maskirano u pink i zelene nijanse i skuplja nektar u gluvo doba noći. Pre nekoliko godina je otkriveno da ovaj moljac može da razlikuje boje tokom noći, zapravo je prva noćna životinja za koju se saznalo da to može.

Nastavak vas očekuje na narednoj strani >>>