Na današnji dan 1895. godine umro je francuski mikrobiolog i hemičar Luj Paster, pronalazač vakcine protiv besnila koji se smatra jednim od najistaknutijih osnivača medicinske mikrobiologije.

Čovek koji je zauvek promenio nauku: 12 stvari po kojima ćemo pamtiti Luja Pastera Foto: Profimedia

1. Luj Paster je najpoznatiji po izumu pasterizacije, koja se koristi u konzerviranju napitaka i hrane i pomaže smanjenju mikroorganizama koji mogu da izazovu oboljenje. Pasterizacija ne utiče na kvalitet i ukus namirnica, a danas je ovaj postupak rasprostranjen po čitavom svetu.

2. Njegov rad je uključivao i proboj u polje hemije, a bio je i profesor hemije na Univerzitetu u Strazburu. Prvi je otkrio asimetriju kristala na primeru vinske kiseline.

3. Paster je 1848. godine spoznao koncept levoruk i desnoruk otkrivši da skoro svaki živi organizam ima molekule u svom telu, koji se rotiraju u nekom od ovih pravaca.

Saznajte i 4 najčešće zablude o vakcinama

Naime, on je razdvojio levi i desni kristalni oblik kako bi formirao dve vrste kristala: u rastvoru je jedna forma rotirala svetlost na levo, a druga na desno.

4. Preživeo je težak moždani udar 1868. godine s posledicama parcijalne paralize, ali ga to nije sprečilo da nastavi s istraživanjima u narednim godinama.

5. Proučavao je imuni sistem i vakcinaciju kroz proučavanje pileće kolere i ostalih bolesti, a prva vakcina koju je otkrio bila je upravo protiv pileće kolere 1879. godine.

6.  Termin vakcinacija skovao je upravo Luj Paster. Izmislio je vakcinu protiv besnila neposredno pre smrti 1895. godine. Njegova eksperimentalna vakcina protiv besnila je isprobana na dečaku koga je ugrizao besni pas. Dečak koji bi inače podlegao posledicama ujeda je preživeo.