Evolucija zvezda: Astronomi na pragu otkrića velike tajne svemira!

Nedavno je u galaksiji daleko od naše otkrivena malena zvezda, takozvani „beli patuljak“, za koju astronauti veruju da bi mogla da otkrije tok evolucije zvezda.

Evolucija zvezda: Astronomi na pragu otkrića velike tajne svemira! Foto: Wikimedia Commons

Ovo je prva zvezda koja umire u poznatom delu svemira, a koja nije obavijena debelim slojem vodonika i helijuma koje zvezde ispuštaju kada ostanu bez „goriva“ i kada počnu da umiru.

Nedavno je u galaksiji daleko od naše otkrivena malena zvezda, takozvani „beli patuljak“. Zvezda se sastoji uglavnom od materije koja ne sadrži elektrone u sebi, a njen sjaj ponekad je veći i od 100 sunčevih.

Astronomi veruju da bi beli patuljak, službenog naziva Doks, mogao da otkrije tok evolucije zvezda.

Beli patuljak se nalazi u sazvežđu Drako, koji je oko 1200 svetlosnih godina udaljen od naše galaksije, a čija je atmosfera sastavljena od 99.9 odsto kiseonika i predstavlja prvu zvezdu koja umire u poznatom delu svemira, a koja nije obavijena debelim slojem vodonika i helijuma koje zvezde ispuštaju kada ostanu bez goriva i kada počnu da umiru.

Tajne neba: 25 stvari koje sigurno niste znali o zvezdama

Poznato je da zvezde nestaju tako što propadaju same u sebe, što dovodi do zagrevanja koje pak pogoduje širenju velike količine gasova.

Nakon ključanja ostanu vruća, gusta, jezgra zvezde koju onda nazivamo belim patuljkom. Takve zvezde obično imaju atmosferu u kojoj dominiraju vodonik i helijum, kao i gasovi koji plutaju na vrhu atmosfere zvezde i stvaraju debeli sloj koji blokira naš pogled u njihovu unutrašnjost.

Astronomi iz Brazila i Nemačke otkrili su belog patuljka koji ne sadrži ni vodonik ni helijum, što će im omogućiti lakše proučavanje jezgra zvezde koja neogrnuta gasovima, pruža jedinstven pogled na život zvezdanog tela u njegovim završnim fazama postojanja.

Upravo bi ovaj beli patuljak mogao promeniti dosadašnja saznanja o evoluciji zvezda i otkriti šta se događa kada zvezda umire.

„Našli smo samo jednu ovakvu zvezdu i zbog toga je ovo otkriće vrlo redak događaj. Ova zvezda će nam pružiti mogućnost izvođenja testova radi otkrivanja evolucijskog puta belih patuljaka“, rekao je autor istraživanja, profesor Kepler de Souza Filo Oliveira s Univerziteta Rio Grande do Sul u Brazilu.

Pogledajte i Posmatranje rađanja zvezda

Istraživači nisu sigurni zbog čega se Doks svojom strukturom toliko razlikuje od ostalih mrtvih zvezda, ali imaju nekoliko teorija. Jedna mogućnost je da je gravitaciona sila obližnje zvezde na sebe preuzela Doksov helijum i kiseonik.

Druga mogućnost je da je u zvezdi, u poslednjim trenucima, izbila ogromna eksplozija, pa je zbog njene jačine, zajedno s plazmom u svemir izbacila lakše elemente kao što su kiseonik i vodonik.

Zvezda Doks je otkrivena kao deo projekta mapiranja svemira uz pomoć 2,5 metara širokog optičkog teleskopa, a do sada je otkriveno preko 32.000 belih patuljaka, prenosi Independent.

Izvor: B92.net