Šta nas to čini drugačijima od životinja?

Šta nas čini posebnima? Jesmo li to uopšte?

Šta nas to čini drugačijima od životinja? Foto: Profimedia

Čarls Darvin je podržao drugu hipotezu. Verovao je da smo slični životinjama i da je naša inteligencija samo produkt visoke evolucije.

Međutim, prema tvrdnji Marka Hauzera, direktoru Laboratorije za kognitivnu evoluciju Univerziteta "Harvard", u nedavnom članku objavljenom u časopisu Scientific American, postoje dokazi da je između ljudskog i životinjskog intelekta dublji jaz. Hauzer i njegove kolege indentifikovale su četiri sposobnosti ljudskog uma za koje veruju da nas čine drugačijima od ostalih Zemljana.

Otkrijte jesu li životinje sposobne za saosećanje

1. Generativno računanje

Ljudi mogu generisati praktično neograničen broj različitih reči i pojmova. Radimo to na dva način: rekurzivnom metodom i kombinatorikom. Rekurzivna metoda nam omogućava da primenimo naučeno pravilo za stvaranje novih izraza, dok nam kombinatorika omogućava da mešamo različite naučene elemente i stvorimo novi koncept.

2. Slobodna kombinacija ideja

"Slobodna kombinacija ideja" , objašnjava Hauzer, "omogućava mešanje različitih domena znanja kao što su umetnost, pol, prostor, uzročnosti i prijateljstva, čime se stvaraju novi zakoni, društveni odnosi i prijateljstva."

Genijalna ideja: Pogledajte šta se dogodi kada pustite prirodu da buja

3. Mentalni simboli

Ovo je naš način da kodiramo čulna iskustva. Ona čine osnovu naših kompleksnih sistema jezika i komunikacije. Možemo izabrati da držimo mentalne simbole za sebe ili da ih predstavljamo drugima koristeći reči i slike.

4. Apstraktna misao

Apstraktna misao je razmišljanje o stvarim koje su izvan naših osećanja. To ne znači da se naše mentalne sposobnosti u potpunosti formiraju niotkuda. Hauzer tvrdi da su istraživači pronašli elemente konstrukcije ljudske spoznaje u drugim vrstama. Ipak, ta konstrukcija čini tek osnovu solitera koji predstavlja ljudski um. Evoluciono poreklo naših kognitivnih sposobnosti i dalje je prilično nejasno. Jasnoća se nazire tek novim uvidom u eksperimentalne tehnologije, ali i tu postoje mnoga nerešena pitanja.

Zašto je lepota u oku posmatrača?

Izvor: Teodora Andrić

Pogledajte šta vas očekuje u novembarskom izdanju časopisa National Geographic Srbija.