Sazvežđe Dejvid Bouvi: 3 razloga zašto ono ipak neće postojati

Svetski mediji su juče javili da će jedno sazvežđe u obliku čuvene munje na omotu albuma nedavno preminulog umetnika dobiti njegovo ime. National Geographic objašnjava zašto to nije moguće.

Sazvežđe Dejvid Bouvi: 3 razloga zašto ono ipak neće postojati Foto: Profimedia

Bouvi je jedna od najvećih muzičkih zvezda u istoriji, ali hoće li njegovo ime u budućnosti biti asocijacija i na prave zvezde – tačnije, na čitavo sazvežđe?

Javna opservatorija MIRA i radio-stanica „Studio Brisel“ objavili su da se udružili kako bi sazvežđe u obliku munje registrovali pod imenom pokojnog britanskog umetnika. Filip Mole iz Opservatorije rekao je da su on i njegove kolege odabrale sazvežđe sedam zvezda koje se vide u blizini Marsa i oblikom podseća na munju na Bouvijem omotu za album Aladdin Sane.

Poneti atmosferom koja je u medijima nastala nakon smrti čuvenog umetnika, mnogi mediji  su preneli ovu vest. Kako piše National Geographic, nažalost, mnogima nije jasno kako nastaje novo sazvežđe i ne poznaju astronomiju dovoljno. Usled toga je stvoren pogrešan utisak u javnosti.

Zbog čega je, dakle, nemoguće da dobijemo sazvežđe Dejvida Bouvija?

Pogledajte: Mladunac pingvina dobio ime po Dejvidu Bouviju

1. Ne postoji mehanizam za preimenovanje starih ili imenovanje novih sazvežđa.

Nebo je već podeljeno na 88 sazvežđa, i to jasno utvrđenim nebeskim granicama koje se protežu nebeskom sferom. Ta sazvežđa je priznala Međunarodna astronomska unija, koja je odgovorna za imenovanja svih nebeskih tela i pojava.

2. Sedam zvezda koje imaju oblik munje sličan onom na omotu Bouvijevog albuma čine asterizam, a ne sazvežđe.

Asterizmi su skupovi zvezda čiji raspored podseća na oblik poznat ljudskom oku. Oni mogu biti deo nekog sazvežđa – kao Velika kola u sazvežđu Veliki medved – ili se sastoje od zvezda  koje ne pripadaju samo jednom sazvežđu.

U slučaju asterizma o kom govorimo, reč je o zvezdama koje pripadaju sazvežđima Devica, Vaga, Kentaur i Južni trougao.

Tajne neba: 25 stvari koje sigurno niste znali o zvezdama

3. Ne može se reći da je ovaj asterizam u blizini Marsa.

Crvena planeta je, kao i sve ostale, neprestano u pokretu – toliko da se za samo nekoliko dana jasno vidi koliko je promenila položaj. Iako su sve zvezde osim Sunca toliko daleko da ljudskom oku izgledaju kao da se nisu pomerile milenijumima godina, planete koje orbitiraju oko Sunca jasno i i te kako vidljivo to čine.

To, ipak, ne znači da ime Dejvida Bouvija nije „upisano“ u svemiru: jedan asteroid između orbita Marsa i Jupitera nazvan je 342843 DavidBowie. On je otkriven još 2008. godine, a ime je dobio pre godinu dana, 5. januara 2015. godine, nekoliko dana pred 68. rođendan čuvenog muzičara.