Naučnici potvrdili da u Jadranu živi posebna vrsta meduza

Nakon više od sto godina naučnog istraživanja, dubrovački biolozi su genetičkim metodama potvrdili da u Jadranskom moru postoji posebna vrsta meduze.

Naučnici potvrdili da u Jadranu živi posebna vrsta meduza Ilustracija, Bougainvillia ramosa, Foto: Wikipedia

Kako saopštavaju s Univerziteta u Dubrovniku, meduza Bougainvillia triestina velika do jedan centimetar, pronađena je do sada u Malostonskom zalivu, Pločama, Hvarskom kanalu i Tršćanskom zalivu.

Pogledajte: Čudesna Meduzina glava pronađena u starorimskim ruševinama

Meduze su zvonolike morske životinje (tip Cnidaria) za koje se zna da nastanjuju svetska mora duže od pola milijarde godina. Dobile su ime po liku iz grčke mitologije, lepoj Meduzi kojoj je boginja Atina prekrasnu kosu pretvorila u zmije otrovnice.

Nedugo nakon što je prvi put opisana, naučnici su odbacili teoriju da se radi o novoj vrsti Bougainvillia triestina, nego o već postojećoj vrsti Bougainvillia muscus, za koju je poznato da je sklona promenama izgleda jer se vešto prilagođava okolini.

Pogledajte: Snimljena najveća meduza na svetu? (VIDEO)

To se opet ponovilo tokom 20. veka s drugim vrstama, i neposredno pre nego što su naučnici hrvatskog Instituta za more i priobalje Mirna Batistić i Rade Garić objavili naučni članak u međunarodnom naučnom časopisu Marine Ecology - an evolutionary perspective, u kojem su genetičkim metodama sekvenciranja DNA dokazali da je to posebna vrsta. Najbliži živi srodnik joj je, kako tvrde, vrsta B. carolinensis, koja živi uz atlantske obale Severne i Južne Amerike.

Dubrovački institut je poznat po svom istraživanju planktona i morske ekologije. Pre nekoliko godina bili su domaćini međunarodnog projekta tokom kog su primenjivali čitav niz metoda, a iz kog je nastao veliki broj naučnih radova.

Pogledajte: Najopasnija meduza na svetu

Početkom prošle dekade istaknuti dubrovački morski biolog Adam Benović otkrio je u Mljetskim jezerima jednu iz grupe meduza Aurellia, čiji se najbliži srodnici nalaze u Arktiku, Pacifiku i Atlantiku. Benović je uspeo da dokaže da meduze mogu poslužiti kao indikator stabilnosti tzv. oligotrofnog pelagičkog ekosistema.

Izvor: express.hr

U prodaji je junsko izdanje časopisa National Geographic Srbija.