Kako Kjuriositi provodi praznike

Nasin rover vredno radi za praznike, ispitujući deo terena na planeti Mars, koju su naučnici iz milja nazvali „Bakina kuća“...

Kako Kjuriositi provodi praznike Foto: NASA/JPL-Caltech

Kjuriositi  je trenutno parkiran u Jelounajf zalivu, plitkom udubljenju  neobičnog terena, smeštenom u okviru predela roverovog sletanja - ogromnog Gejl kratera. „Bakina kuća“ je neformalni naziv za ovo mesto u zalivu na kome će Kjuriositi provoditi praznike, rekla je Kolet Lor, članica roverovog tima u videu koji je objavila Nasa.

„Ovo je veoma uzbudljiv trenutak za ceo tim jer sada počinje ono što nazivamo planiranje vođeno otkrićima“, kaže Lor. „U izvesnom smislu to je faza u kojoj roveru  predajemo poziciju vođe tima.“

Tim je dva dana radio na učitavanju informacija u Kjuriositi,  čime je obezbeđeno više od 11 marsovih dana naučnog posmatranja. To znači da će rover gotovo samostalno obavljati posao, dok se naučnici odmaraju za vreme praznika.

Međutim za rovera nema puno odmora. Robot provodi praznike snimajući kružni (360 stepeni) panoramski pogled na Jelounajf zaliv, što će naučnicima pružiti mnogo jasniju sliku date oblasti, dodala je Lor.

Jelounajf je 2 metra dubok zaliv i predstavlja interesantno mesto za naučna posmatranja na Marsu jer ovaj teren, niko pre Kjuriositi rovera nije video. Naučnici posmatraju stenovitu metu u toj oblasti, da bi se eventualno omogućilo roveru da uđe unutar stene.

Kjuriositi je izučavao teren uz pomoć panoramskih kamera i lasera ali krajnji cilj je prvi test roverove specijalne bušilice. Ovaj instrument je dizajniran tako da omogući prodor u stenu i sakupljanje praškastih uzoraka iz unutrašnjosti stene, koji se potom može  analizirati pomoću drugih ugrađenih alata - nešto što do sada nije pokušano na Marsu, zvanično je potvrdila Nasa. Ovaj test je predviđen za početak 2013. godine.

Nasin robot Kjuriositi, sleteo je na Mars 5. avgusta, kada je otpočeo istraživanja na Crvenoj planeti. Dve i po milijarde dolara vredna roverova misija, sprovedena je u cilju da se utvrdi da li bi Gejl krater ikada podržao primitivni život mikroba.

Kjuriositi se trenutno nalazi na mestu zvanom Glenelg, u blizini podnožja planine Šarp, visoke 5 kilometara, čije se podnožije nalazi u centru kratera Gejl

Izvor: Space.com

U prodaji je junsko izdanje časopisa National Geographic Srbija.