Sunce nije najveće u našem solarnom sistemu

Jeste li znali da postoji „struktura“ toliko velika da zahvata veći deo našeg solarnog sistema i veća je čak i od Sunca?

Sunce nije najveće u našem solarnom sistemu Foto: NASA/JPL

Sunce je veće od Jupitera, najveće planete u našem solarnom sistemu. Naime, atmosfera ove velike kugle gasa i plazme širi jedan magnetski balon koji je sačinjen od solarnog vetra i Sunčevog magnetskog polja. Reč je o heliosferi, najvećem obliku u našem solarnom sistemu.

Pojedini naučnici koji se bave istraživanjem svemira često porede veličinu Sunca i planeta u njegovom sistemu. Jupiter je veliki kao Zemlja hiljadu puta, a Sunce kao hiljadu Jupitera.

Saznajte i:  Kakvu je ulogu Jupiter imao u formiranju ranog Sunčevog sistema?

Heliosfera započinje duboko unutar Sunca, gde se milioni tona vodonika pretvaraju u helijum svake sekunde. Rezultat ovog hemijskog procesa su toplota i energija koja se oslobađa na površinu i nosi sa sobom naelektrisane čestice. Ovakav nuklearni pakao takođe stvara solarno magnetno polje.

Otkrijte: Na gornjem sloju Sunca nalazi se ogromna rupa

Sve ovo dospeva na površinu Sunca, gde se ovaj proces nastavlja. Ne postoji ništa što bi sprečilo Sunčevu svetlost, naelektrisane čestice i magnetno polje da se šire dalje u svemir. Rupe koje se nalaze na gornjem sloju Sunčeve atmosfere imaju vetar koji nosi naelektrisane čestice.

Kada dosegne spoljašnji deo Sunca, ovaj proces izbacuje zagrejan gas, koji može da izazovu rafal magnetnih polja i izbaci milijardu tona tereta prilikom pucanja površine velikom brzinom. Sunčeve pege nastaju u ovakvim najmoćnijim eksplozijama magnetne energije.

Pročitajte i: Zašto nestaju sunčeve pege?

Naučnici nazivaju ove eksplozije heliosferom. Zemljino magnetsko polje i njena tanka atmosfera nas štite od loših efekata Sunčeve heliosfere, te ona uglavnom kruži oko nas i prostire se dalje i od Plutona.

PogledajteKako zaista izgleda Sunčev sistem? (VIDEO)

Heliosfera gubi energiju kada napusti Sunce, tako da se mora zaustaviti negde. Međutim, niko ne zna tačno dokle se ovaj magnetski balon širi dok se ne postane toliko slab da ga odgurne međuzvezdani vetar. Jedno je sigurno: heliosfera se nalazi u našem čitavom sistemu, uključijući i Sunce, tako da predstavlja najveću strukturu koja nam je poznata.