Jesenja migracija: Kako ptice selice znaju gde je jug?

Verovatnoća da ćete pticu selicu u hladnijim krajevima ugledati usred januara je izuzetno mala. Kako je moguće da one nikada ne zalutaju na sever?

Jesenja migracija: Kako ptice selice znaju gde je jug? Foto: Profimedia

Ptice se, suprotno uvreženom mišljenju, ne sele zbog niskih temperatura – većina vrsta može da podnese hladnoću. Najveći problem u zimskom periodu za ove pernate životinje je hrana. Usled nedostatka svetlosti mnoge biljke kojima se ptice hrane nestaju ili im opadne lišće.

Kada ovo počne da se dešava, ptice znaju da je vreme da se putuje na jug. Međutim, kako znaju na koju stranu da krenu?

Saznajte i: Gde „zimuju“ ptice selice koje inače žive na jugu?

Dugo putovanje

Bez kompasa, mape ili GPS-a, ptice pronađu put ka novom domu na jugu, gde će provesti bezbrižnu zimu. Pojedine vrste koje se nalaze u Arktičkoj oblasti, putuju čak 60 do 80 hiljada kilometara. Naučnici veruju da se ptice oslanjaju na kombinaciju različitih naučnih faktora koji im pomažu da odrede put. Mnoge od ovih načina su koristili i ljude pre pojave savremene tehnologije.

Neverovatno: Sićušne ptice lete tri dana bez sletanja

Za sada se zasigurno može reći da položaj sunca igra veliku ulogu kada ptice određuju kuda će leteti. Poznato je da sunce izlazi na istoku i zalazi na zapadu, tako da ptice koje lete na jug zimi mogu pratiti položaj sunca tokom dana, te im ono služi kao svojevrsni vodič.

Ipak, kada sunce zađe nije lako upravljati se njime. Srećom, ptice su navikle da se orijentišu prema položaju noćnih zvezda. Zvezdana sazvežđa vodila su mnoge moreplovce tokom noći mnogo pre moderne tehnologije.

Otkrijte i: Zašto ptice migriraju u Veliku Britaniju, a ne na jug?

Na kraju, tu je i izvanredan vid. Planinari koji se izgube u šumi se često moraju popeti na najbližu uzbrdicu kako bi videli gde se nalaze. S druge strane, ptice koje se nalaze u vazduhu imaju savršen pogled iz svoje perspektive. Ponekad kretanje ka jugu podrazumeva praćenje reke koja teče u tom pravcu i njene toplije temperature.

Pročitajte i: Zbog čega ptice smenjuju na čelu formacije?

Najzad, pojedini naučnici veruju da ptice dobijaju pomoć i od svoje gotovo neverovatne sposobnosti – magnetosenzitivnih ćelija koje služe kao nekakav prirodni navigacioni uređaj. Zahvaljujući ovom, najmisterioznijem od svih čula, ptice se oslanjaju na magnetno polje Zemlje i koriste ga za "mapiranje" prostora. Magnetorecepcija se postiže malim brojem izuzetno osetljivih receptora, za koje još uvek nije utvrđeno gde se nalaze kako otkrivaju polja polariteta, ali je sigurno da je reč o fascinantnoj sposobnosti ptica o kojoj ćemo daljim istraživanjima saznati mnogo toga.

U prodaji je martovsko izdanje časopisa National Geographic Srbija.