Hemijska supstanca čiju eksploziju može izazvati i dodir pera (VIDEO)

Zamislite hemijsku supstancu koja je toliko nestabilna da je može detonirati perce, komarac ili leptir. Verovali ili ne, takva materija postoji – a njena detonacija izgleda gotovo nestvarno.

Hemijska supstanca čiju eksploziju može izazvati i dodir pera (VIDEO) Foto: YouTube/Printscreen

Ako na prah azot trijodida (NI3) slučajno sleti komarac, to je dovoljno da ova izrazito reaktivna nestabilna supstanca detonira. Nusprodukt takvog ogromnog oslobađanja energije je glasna eksplozija i oblak ljubičastog dima.

Uživajte: Zadivljujuće hemijske i fizičke reakcije na usporenom snimku (GIF)

Zašto je NI3 toliko nestabilan?

Razlog leži u rasporedu atoma u toj supstanci, gde se se oko manjeg atoma azota, vežu tri atoma joda, ali svi nagurani na jednu stranu, što je čini vrlo nestabilnom. Atomi NI3 molekula se međusobno odbijaju na tako skučenom prostoru do te mere da im je potrebno vrlo malo da prekinu lanac, a rezultate toga je jako oslobađanje energije.

Zanimljivo je da tu supstancu može detonirati i alfa zračenje, odnosno radioaktivno propadanje.

Priprema tako nestabilne supstance provodi se reakcijom joda s amonijakom na niskim temperaturama i kasnijim zagrevanjem pri čemu se dodatno gubi amonijak. Suvi prah koji ostaje izrazito je reaktivan na kontakt.

Pročitajte: Šta je hemijsko oružje?

Iako nema pravu primenu u stvarnom životu, jer ga je nemoguće skladištiti, premeštati ili bilo kako drugačije koristiti zbog ekstremne osetljivosti na dodir, NI3 se sintetizira jedino kao eksperiment za učenike u školama kako bi se prikazalo malo "hemijske magije" i zainteresovali mlađi za hemiju.

Pogledajte video koji prikazuje koliko je NI3 osetljiva supstanca i doživite malo naučne magije.

Izvor: Dnevnik.hr