Misteriozna navigacija: Zašto balegar gleda u nebo?

Dok kotrlja kuglice izmeta, ovaj insekt nikad ne gleda u zemlju. Saznajte zašto...

Misteriozna navigacija: Zašto balegar gleda u nebo? Foto: Profimedia

Način na koji se balegar kreće i koji vid navigacije koristi već godinama fascinira naučnike širom sveta. Jasno je da oni koriste informacije na nebu da se snađu, ali je prava misterija kako njihov mali mozak koristi razne nebeske signale.

Prema novoj studiji objavljenoj u časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences, tim naučnika iz Švedske i Južne Afrike dodao je jos jednu informaciju kako bi upotpunio ovu misterioznu slagalicu.

"Krzneni" insekti u opasnosti: Da li bumbarima preti izumiranje?

Naučnici su otkrili da vrsta balegara koji je aktivan tokom dana (dnevna buba) koristi različito kretanje i ima drugačiji unutrašnji navigacioni sistem od vrste koja je aktivna tokom noći (noćna buba).

„Dosadašnja istraživanja su uglavnom bila bazirana na ponašanju ovih insekata“, objašnjava Pol Grejem, koji proučava kretanje insekata na Univerzitetu Sakes, i koji nije bio uključen u ovo istraživanje. „Ali stvarni napredak ovde je da je u pitanju mozak buba... To je prilično veliki korak“, dodaje on.

Saznajte: Kako izgleda timski rad u svetu neustrašivih mrava

Grupa naučnika na čelu sa postdoktorskim istraživačem Basil el Judiem sa Univerziteta Lund u Švedskoj uputila se u Južnu Afriku kako bi radili na proučavanju umova lokalnih kotrljana.
El Jundi i njegove kolege su izbliza proučavali moždane ćelije balegara i otkrili da kompas neuroni dnevnih i noćnih buba drugačije reaguju.

„Tokom dana, neuroni reaguju na položaj sunca, a tokom noći na polarizovanu svetlost“, objašnjava el Jundi.