11 svakodnevnih radnji koje su u svemiru pravi izazov

Astronauti koji borave na Međunarodnoj svemirskoj stanici suočavaju se s brojnim izazovima usled nedostatka gravitacije.

11 svakodnevnih radnji koje su u svemiru pravi izazov Foto: Profimedia

Jeste li se ikada zapitali kako izgleda jedan dan u životu astronauta i na koji način oni obavljaju svakodnevne aktivnosti? Sajt Mental Floss pokušao je da odgovori na ova pitanja.

Naime, astronauti koji provode mesece na MSS-u sprovode brojne eksperimente, izlaze u svemirske šetnje, a odgovorni su i za održavanje stanice... Kako da sve to nije dovoljno krupan zadatak, oni se svakodnevno suočavaju s brojnim izazovima u vezi sa sprovođenjem lične higijene, obrokovanjem... Čak ni spavanje nije lako kao Zemlji.

Pročitajte: Kako je moguće da Mesec sija?

Ovo su najinteresantnije aktivnosti koje se izvode s poteškoćama u svemiru.

1. Spavanje

Prevrtanje u snu nije problem ako to činite na mestu na kom postoji gravitacija. Ali u Zemljinoj orbiti, članovi posade MSS-a spavaju u vrećama koje su čvrsto privezane za zid, pod ili plafon kako astronauti ne bi lebdeli kabinom u snu.

2. Uživanje u hlebu

Hleb nije dozvoljen u svemiru, jer bi u protivnom mrvice bi lebdele kabinom.

Još uvek se prepričava anegdota astronauta Džona Janga, koji je 23. marta 1965. godine tokom misije „Džemini 3“ iz džepa izvadio sendvič s goveđim mesom.

Svemirska simfonija: Ovako zvuči kosmos (AUDIO)

Srećom, on i posada letilice su se bezbedno vratili na Zemlju, ali eksperti upozoravaju da bi mrvice mogle dospeti do kontrola i izazvati velike probleme s opremom i ugroziti bezbednost.

3. Uživanje u povrću

Povrće poput spanaća se u svemiru upotrebljava isključivo u vakuumiranim pakovanjima. Astronauti, potom, „prikače“ kesu sa spanaćem za aparat za vodu dok se kesa ne napuni i „pretvori“ vakumirani spanać u jestiv.

Zanimljivo: Astronauti uživali u prvoj salati uzgajanoj van Zemlje!

4. Pranje zuba

Malo fluorida ne može nikome da škodi, na svu sreću. U većini slučajeva, dok koriste pastu za zube, astronauti je pomalo donekle i progutaju. Da bi oprali četkice za zube, oni popiju malo vode, koju zatim ispljunu nazad na četkicu za zube.

5. Pranje ruku

U svemiru, voda namenjena pranju ruku već sadrži određenu količinu sapuna i nalazi se u posebnim pakovanjima. Astronauti potom koriste slamku kako bi istisnuli određenu količinu vode potrebne za pranje, a potom zatim se obrišu peškirom. u suprotnom bi bez gravitacije voda lebdela u obliku lopte prostorijom.