"Krzneni" insekti u opasnosti: Da li bumbarima preti izumiranje?

Oprašivanje biljaka koje kolonije bumbara izvedu u toku jedne godine vredno je oko 3 milijarde dolara, ali usled globalnog zagrevanja broj pripadnika ove vrste se značajno smanjuje...

"Krzneni" insekti u opasnosti: Da li bumbarima preti izumiranje? Foto: Profimedia

Kako temperature rastu usled globalnog zagrevanja, bumbari nestaju iz najtoplijih regija koje naseljavaju. Koautor studije Džeremi Ker, biolog na Univerzitetu u Otavi, kaže da bumbari ne naseljavaju nova područja kako bi ispratili novonastale klimatske promene čiji je uzročnik čovek.

Pogledajte i: Pčele znaju da broje do četiri?!

Medonosna pčela je takođe ugrožena, a naučnici su naveli nekoliko faktora koji na to utiču, a nabitniji je preterana upotreba pesticida koja dezorijentiše ove insekte.

Ipak, bumbari su neprikosnoveni kada je u pitanju sakupljanje polena. „Za razliku od ostalih insekata, bumbari od proleća do kasne jeseni piju nektar i zaprašuju biljke“, kaže jedan od autora studije Lorens Parker, biolog sa Univerziteta Jork u Torontu. Dok ostali insekti zaprašuju samo neke biljke, bumbari zahvaljujući svojim jedinstvenim pokretima mogu da opraše i cvet paradajza. Bumbari su od velike ekonomske važnosti – oprašivanje koje oni urade tokom jedne godine procenjuje se na tri milijarde dolara.

Saznajte i: Pčele mogu da „vrate vreme u nazad“?

Ker i njegove kolege su posmatrali kako i za koliko se promenila populacija bumbara dok je globalno zagrevanje bilo zanemarljivo (od 1901. do 1974. godine) i sada kada je u porastu (od 1974. do 2010. godine). Teritorija koju naseljavaju ovi leteći insekti se smanjila za 300 kilometara, odnosno smanjivala se svake godine za po 9 kilometara.

Pogledajte i: Stršljen izviđač protiv japanskih medonosnih pčela (VIDEO)

„Zamislite automobil koji se pregreva u toj meri da počinje da ispušta paru kroz haubu. Slično tako i bumbari reaguju na previsoke temperature“, kaže Ker. Naučnici su očekivali da će bumbari naseliti predele u severnoj hemisferi, ali do toga nije došlo. Kao mogući razlog navodi se to što je neophodno da se slože kockice kako bi do migracije došlo – neophodno je da u tim predelima postoje odgovarajuće biljke, potom i odgovarajuće skloniše u zimskim danima kako bi kraljice mogle da reprodukuju mlade bumbare koji će oformiti nove kolonije.

60 sekundi koje nećete zaboraviti: Kako se rađaju pčele (VIDEO)

Stručni tim pozabaviće se preseljenjem bumbara, ali je i dao savete kako i oni koji direktno i indirektno utiču na ovu vrstu mogu da pomognu da se ona očuva. Na primer, smanjena upotreba pesticida bila bi značajan korak u misliji spasavanja bumbara.