Matematika zaista može da boli?

Kod ljudi koji ne vole matematiku, iščekivanje matematičkih problema aktivira centar bola u mozgu…

Matematika zaista može da boli? Foto: Shutterstock

Da li vas pomisao na množenje dvocifrenih brojeva zaboli? Ako stvarno ne podnoste matematiku, zaboleće – bukvalno!

Istraživači sa Univerziteta u Čikagu izmerili su moždane aktivnosti 28 odraslih osoba, među kojima je njih 14 pokazivalo znake visoke matematičke anksioznosti, dok preostlaih 14 nije. Svakom subjektu data je serija jezičkih i matematičkih pitanja, dok im je mozak bio skeniran.

Rezultat: kod onih koji osećaju visok stepen anksioznosti, samo iščekivanje matematičkih zadataka je pokrenulo aktivnosti u delu mozga koji raguje na bol i opasnost. Druga gurpa, nije pokazala ovakav odgovor.

Posebno je zanimljivo to što je anksioznost bila prisutna samo dok je ispitanik čekao da dobije zadatak.

„Kada su počeli zapravo da rešavaju probleme, bol je nestao. To upućuje na zaključak da nije sama matematika toliko bolna; boli pomisao na nju“, kaže koautor studije Jan Lajons.

Prethodna istraživanja su pokazala da psihološki stresni događaji – kao prekid ljubavne veze – mogu da izazovu fizičku nelagodu. Ova sutidja, koju su Lajons i njegov kolega Sian Beilok objavili u časopisu PLOS ONE, mogla bi biti prva koja pokazuje da samo iščekivanje neželjenog događaja može biti registrovano u mozgu kao bol.

„To je čisto fiziološka interpretacija“, kaže Lajons, psihlog sa Univerziteta u Čikagu. „Matematika su ipak samo brojevi na papiru i ne mogu zapravo da nas povrede. Ipak, ljudi sa izraženom matematičkom anksioznošću mogu to iskusiti kao realnu opasnost. Oni obično imaju loše ocene iz matematike u školi i biraju karijeru koja će u širokom luku zaobići brojeve.“

A da li se osoba može osloboditi svog straha od računanja?

„Priv korak bi bio prevazilaženje anksioznosti“, kaže Lajons. Ovo je situacija u kojoj ne važi pravilo da se vežbanjem postiže savršenstvo. „Rešavanje niza matematičkih zadataka možda ne bi bila dobra ideja. Ključno je da osoba pronađe način da se oseća ugodno čak i kada misli o matematici“.

Da li i vas muči strah od matematike?

Rečite ovaj kviz i saznajte. (Napomena: ovo su primeri iz realnog eksperimenta. Ispitanicima je predstavljen jedan po jedan zadatak. Svaki je trebalo rešiti za 5 sekundi. Papir i olovka nisu korišćeni, zadaci su mirali biti rešavani u glavi.)

1. Da li je 8x9-16=56?

2. Da li je 7x8-19=37?

3. Da li je 5×9-16=27?

4. Da li je 8×5-19=23?

5. Da li je 6×7-17=27?

6. Da li je 9×4-17=19?

Pogledajte rezultate na sledećoj stranici!