Tajna pamćenja: Zašto ne možemo da zaboravimo bolne uspomene?

Stručnjaci su istraživali zbog čega neprijatna životna iskustva mozak transformiše u deo dugoročne memorije.

Tajna pamćenja: Zašto ne možemo da zaboravimo bolne uspomene? Foto: Profimedia

Istraživanje se bazira na potkrepljivanju hipoteze stare više od 60 godina - Hebovoj teoriji. Ova hipoteza postulira stanovište da u trenutku kada se suočimo s nečim traumatičnim, naši neuroni proizvode impulse koji deluju unisono, samim tim i jače nego u normalnim okolnostima. Jače veze među neuronima znače bolje pamćenje.

Pogledajte i: Dugoročno pamćenje možda se ipak ne čuva u sinapsama

Novi podaci ne objašnjavaju u potpunosti mehanizam po kom funkcioniše ova hipoteza, međutim postoje metode koje mogu da pomognu pacijentima da zaborave traumatična sećanja.

Saznajte i: Kako čitanje knjiga utiče na naš mozak?

Studija je proizvod saradnje između Univerziteta u Njujorku i japanskog Instituta za proučavanje moždanih funkcija. Naučnici su ispitivali kako se formira sećanje kod pacova uz pomoć elektrošokova. Tokom eksperimenata, u trenutku peckanja strujom stručnjaci su puštali određeni zvuk, da bi kasnije ispitali reakciju pacova na zvuk bez elektrošoka. Rezultat je podržao tezu Hebove teorije.

Pogledajte i: Šta je to što ljudski mozak čini jedinstvenim?

Cilj ovog istraživanja jeste dokaz da se sećanjima može manipulisati veštačkim putem, što bi znatno lakšalo lečenje pacijenata koji imaju problema sa posttraumatskim stresnim poremećajem.