Engleski matematičar, kriptograf i logičar je jednom prilikom objasnio svoje mišljenje o tome zbog čega tigrovi imaju pruge, a leopardi upečatljive šare, a više decenija nakon njegove smrti naučnici su utvrdili da je njegova tvrdnja u potpunosti tačna.

Naučnici potvrdili: Tjuring je bio u pravu kada je objasnio zašto tigrovi imaju pruge Foto: Profimedia

Malo ljudi zna da se Tjuring bavio i biologijom, a sada, šezdesetak godina nakon njegove tragične smrti, nauka je potvrdila jednu od njegovih starih bioloških hipoteza. Naime, on je imao ideju da se biološki obrasci - poput tigrovih pruga i leopardovih šara - formiraju zahvaljujući interakciji para morfogena, signalnih molekula koji upravljaju razvojem tkiva.

Skriveni tigar, neustrašivi ždral: Ptica nadmudrila dva tigra u Kini

Konkretan par koji je Tjuring predložio bili su aktivator i inhibitor. On je predložio da aktivator stvara nešto poput tigrove šare, ali da tu interakciju potom prekida inhibitor, stvarajući prazan prostor. Proces se potom ponovo obrće i formira se naredna šara. Interakcija ova dva morfogena se kombinuje kako bi se dobio potpuni obrazac šare.

Kreativni atlas: Tjuring u Šerbornu

Ova teorija bila je u domenu puke spekulacije sve dok naučnici u Londonu nisu testirali ideju u ustima miševa. Nepce mišjih usta sadrži regularno raspoređene nabore i naučnici su otkrili dva konkretna morfogena koji rade kao aktivator i inhibitor da bi stvorili obrazac, baš kao što je Tjuring predložio.

Otkrijte i: Tjuringova mašina

Pored toga, kada su naučnici dirali jedan morfogen ili drugi, radi povećanja ili smanjivanja njihove aktivnosti, obrazac nabora se menjao baš kao što je Tjuringova prvobitna jednačina to predvidela. Doktor Džeremi Grin ističe da je ovo sjajan način da se zaokruži stogodišnjica Tjuringovog rođenja, dokazujući da je njegova biološka teorija zaista bila tačna.

Pogledajte šta vas očekuje u novembarskom izdanju časopisa National Geographic Srbija.