Istopolni brakovi: Da li se Irskoj smeši sudbonosno "da"?

Irska bi mogla da postane prva država na svetu koja je zahvaljujući referendumu omogućila istopolne brakove.

Istopolni brakovi: Da li se Irskoj smeši sudbonosno "da"? Foto: REUTERS/Cathal McNaughton

Ukoliko Irci podrže predloženi zakon, njihova država će biti 19. država koja je izjednačila sve brakove. Bila bi to veličanstvena tranzicija, imajući u vidu da je homoseksualnost u ovoj zemlji sve do 1993. godine bila krivično delo. Drugi pokušaji liberalizacije društvene politike bili su dočekani mešovitim rezultatima. Razvod je prihvaćen tek 1995. na drugom referendumu, a abortus tek treba da bude usvojen, nakon tri neuspela pokušaja.

Pogledajte i: Tri godine zatvora zbog snimka "gej venčanja"

Uprkos mogućem izjednačavanju brakova, Irska nije naročito jednako mesto za gejeve i transrodne ljude. U jednom izveštaju koji je objavila ILGA Europe, od 49 rangiranih zemalja na osnovu 48 različitih mera, Irska se nalazi na 20. poziciji, sa ocenom 40 od maksimalnih 100. Čak i ukoliko dođe do usvajanja zakona o istopolnim brakovima, to će značiti da će Irska imati tek 43 poena na "listi jednakosti". Osim toga, druge katoličke države poput Španije i Malte su mnogo naprednije; Gruzija je jedina koja je ispod Irske. Ujedinjeno Kraljevstvo Velike Britanije, koje je prošle godine uvojilo slične zakone (osim Severne Irske) nalazi se na samom vrhu.


Foto: National Geographic Srbija

Pogledajte mapu u punoj veličini

Najnovije ankete ističu da će opcija "da" odneti pobedu, a da će procenat glasova biti između 60 i 70 odsto, mada je od aprila ta brojka u padu, dok se broj neodlučnih glasača u anketama povećao.

Kao što je slučaj sa većinom društvenih problema, mladi su većinom liberalniji: 85 odsto mladih između 18 i 35 godina starosti će reći "da", dok će tek 37 odsto starijih od 65 učiniti to isto. "Da" kampanja, svesna nestabilnosti glasanja na osnovu nedavnih izbora u Britaniji, koncentrisala se na pridobijanje mladih glasača i motivisanje da izađu na referendum. Sa druge strane "ne" kampanja, sastavljena uglavnom od grupa koje zastupaju tradicionalna shvatanja porodice i verskih grupa, oslanja se na efekat sličan "tihom ne" i "tihim Torijevcima" koji je viđen na škotskom referendumu i britanskim izborima.

Izvor: Economist



bonus video
ostavite komentar
Inicijalizacija u toku...
U prodaji je julsko izdanje časopisa National Geographic Srbija.