Kako depresija utiče na ljudsku DNK?

Depresija ne utiče samo na mentalno zdravlje, već ostavlja trag i na našoj DNK, navode naučnici Centra za genetiku ljudi (CHG).

Kako depresija utiče na ljudsku DNK? Foto: Profimedia

Ovo otkriće bilo je toliko neobično da su naučnici najpre bili veoma skeptični, nakon čega im je bilo potrebno mnogo uverljivijih dokaza kako bi poverovali da nije u pitanju slučajnost. Otkriće je započeto pregledanjem više od 11.000 primeraka različitih DNK, od kojih su mnoge osobe patile od depresije izazvane stresom, ali su uključene i zdrave osobe kao kontrolna grupa.

Pogledajte i: Da li životinje padaju u depresiju?

U početku su tragali za genom povezanim s rizikom oboljevanja od depresije. Umesto toga, primetili su da je depresija izazvana stresom povezana s povišenim količinama drugog genoma ćelije: mitohondrijskom DNK. Mitohondrije su izvor energije ćelije: stvaraju energiju za njen rast. Povećanje mitohondrijske DNK kod depresivnih ljudi ima zanimljive posledice. Mitohondrije se trude da proizvedu istu količinu energije s jednakim efektom kao kad su pod stresom, pa telo zahteva kompenzaciju i mora da stvara sve više i više mitohondrija kako bi zadovoljilo povećanu potražnju za energijom.

Tajna prejedanja: Da li hrana više prija ljudima koji su pod stresom?

Naučnici su potom testirali molekularne promene kod miševa koji su bili izloženi stresu tokom četiri nedelje. Rezultati su pokazali ne samo da su miševi razvili očekivan nivo mitohondrijske DNK, već su se njihovi telomeri skratili. Telomeri su maleni poklopci na krajevima DNK spirala koji štite naše hromozome od propadanja i gubitka genetskih informacija. Svaki put kad se ćelija kopira, dužina zaštitničkog telomera sve je kraća, sve dok se ćelija više ne može podeliti.