Kako nastaje "miris smrti"?

Mrtva tela emituju jedinstven miris koji se momentalno prepoznaje i teško zaboravlja. Naučnici objašnjavaju da je on veoma složen - u njegovom nastajanju učestvuje više od četiri stotine jedinjenja.

Kako nastaje "miris smrti"? Foto: REUTERS/Khaled Abdullah

"Miris smrti" može da sadrži više od 400 isparivih organskih jedinjenja u kompleksnoj mešavini, navode naučnici. Ova jedinjenja proizvode podstiču aktivnost bakterija, koje razgrađuju tkiva u telu i pretvaraju ih u gasove i soli. Tačan sastav mešavine gasova menja se kako proces razgradnje napreduje.

Zanimljivo istraživanje: Kako na ljude deluje razmišljanje o smrti?

Ovaj miris, takođe, varira u zavisnosti od tačnog sastava bakterija u telu i oko njega, klimatskih uslova i (u manjoj meri) od genetskog sastava i ishrane preminule osobe. Ova jedinjenja mogu biti veoma važna, jer njihopva analita može pomoći forenzičarima da preciznije procene vreme smrti.

Saznajte i: Šta se događa u mozgu prilikom iskustva bliske smrti?

Hemičari obično analiziraju miris preminulih pomoću tehnike nazvane gasna hromatografija, koja im omogućava da izoluju jedinjenja u mešavinama i odrede koncentraciju svakog od njih. Dva najbolje okarakterisana jedinjenja su kadaverin i putrescin, molekuli neprijatnog mirisa koji odbijaju većinu životinja. Prvi put su otkriveni 1885. godine, zahvaljujući nemačkom lekaru dr Ludvigu Brigeru, i predstavljaju male molekule koje proizvodi razgradnja aminokiselina lizina i metionina.

Istražite i: Znate li da na Mont Everestu počiva 200 odvažnih ljudi?

Pre nekoliko godina, naučnici su konačno identifikovali receptor za kadaverin u zebrastim ribama. Nekrofažne insekte (koji jedu mrtve) privlači miris koji odaje trulo meso i mogu pomoći naučnicima da identifikuju druga glavna jedinjenja. Različite vrste naseljavaju leš u naizmeničnim talasima u različitim fazama raspadanja, koristeći svoje izuzetno osetljive mirisne sisteme. Do takve adaptacije je došlo nakon miliona godina evolucije.