Prašume se uništavaju, ali Zemlja postaje zelenija! Kako?

Naučnici su zabeležili zanimljivu pojavu - iako se šume svakodnevno seku, naša planeta je sve bogatija zelenim površinama.

Prašume se uništavaju, ali Zemlja postaje zelenija! Kako? Foto: Profimedia

Na hiljade kvadratnih kilometara prašume raskrči se iz Amazonije svake godine kako bi se obezbedilo zemljište za poljoprivredu - što je obrazac uništenja koji se dešava svuda oko sveta. Međutim, uprkos tome, planeta je postala zelenija u poslednjoj deceniji, kada je ukupan broj biljaka koji je prekrivaju porastao.

Pogledajte i: Svet je izgubio 18 miliona hektara šume u 2013. godini

Povećanje je toliko primetno da svetsko drveće i biljke sada čuvaju skoro 4 milijardi tona ugljenika više nego što su čuvale 2003. godine. Za to najviše možemo zahvaliti sadnji drveća u Kini, povratku šuma u bivšim sovjetskim državama na napuštenim farmama i bujnijim savanama usled veće količine padavina.

Saznajte i: Svetske šume nestaju sve brže

Naučnici su analizirali satelitske podatke prikupljane 20 godina i otkrili porast ugljenika, uprkos obimnom krčenju tropskih šuma koje se odvija u Brazilu i Indoneziji. Ugljenik teče između svetskih okeana, vazduha i zemlje. Prisutan je u atmosferi primarno u vidu ugljen-dioksida (CO2) - gas odgovoran za klimatske promene - i čuva se u vidu ugljenika u drveću.

Otkrijte i: Čovek koji je zasadio šumu veću od Sentral parka

Putem fotosinteze, drvćee pretvara ugljen-dioksid u hranu koja im je neophodna za rast, zatvarajući ugljenik u svojim stablima. Iako je povećanje od 4 milijardi tona od velike pomoći, još uvek je u pitanju mala količina kada se uporedi sa 60 milijardi tona ugljenika koji se ispuštaju u atmosferu nakon sagorevanja fosilnih goriva i prilikom proizvodnje cementa tokom istog perioda, navodi Ji Liu, vodeći autor istraživanja i naučnik Univerziteta u Novom Južnom Velsu.