Da li su maratonci pametniji?

Procesi koji omogućavaju sportistima da dugo trče odgovorni su i za pamćenje i učenje, smatraju naučnici. Šta to, zapravo, znači?

Da li su maratonci pametniji? Foto: AP Photo/Darko Vojinovic

Naučnici ističu da ovo otkriće može dovesti do novih načina lečenja u regenerativnoj i razvojnoj medicini, kao i da pomognu prevazilaženje problema s učenjem i pamćenjem.

Istražite i: Dečko koji se baš svega seća

"Sve se vrti oko dovođenja energije tamo gde je najpotrebnija u telu", kaže Ronald Evans iz Genetske laboratorije "Salk", koji je vodio istraživanje. "Srce i mišići zahtevaju veliki talas energije kako bi izvršili vežbe, a neuronima je talas energije potreban za stvaranje nove memorije."

Pogledajte i: Stezanje desne šake poboljšava pamćenje?

Naučnici su otkrili da energiju za mišiće i mozak kontroliše jedan protein - receptor gama povezan sa estrogenom (ERRγ). Evansova istraživačka grupa ranije je proučavala ulogu ERRγ u srčanim i skeletnim mišićima. Godine 2011. otkrili su da podsticanje ERRγ aktivnosti u mišićima sedentarnih miševa povećava dotok krvi u njihovim mišićima i udvostručuje njihove trkačke sposobnosti.

Saznajte i: Dugoročno pamćenje možda se ipak ne čuva u sinapsama

Pokazali su da ERRγ pokreće čitav niz gena mišića koji pretvaraju mast u energiju. Zato je ERRγ postao poznat kao glavni prekidač metabolizma koji osvežava mišiće kako bi poboljšao njihove performanse. Iako su istraživanja takođe pokazala da je ERRγ aktivan u mozgu, naučnici nisu razumeli zašto - mozak sagoreva šećer, dok je ERRγ ranije pokazivao da jedino sagoreva mast.

NASTAVAK NA SLEDEĆOJ STRANI