Dva čoveka se pripremaju da kažu zbogom Zemlji na skoro 12 meseci.

Godinu dana u svemiru: Kako će izgledati misija koja će pomeriti granice (VIDEO) Foto: AP Photo/Roscosmos/GCTC

U subotu 28. marta  2015. godine, Nasin astronaut Skot Keli i ruski kosmonaut Mihail Kornjenko krenuće na put ka Međunarodnoj svemirskoj stanici, što će označiti početak njihove jednogodišnje misije u svemiru, koja ima za cilj testiranje granica ljudskog istraživanja svemira i ljudskog duha.

Pogledajte i: Američki i ruski astronaut provešće godinu dana u svemiru

Većina ekspedicija ka Međunarodnoj svemirskoj stanici traje oko četiri do šest meseci. Naučnici se nadaju da će, ukoliko ova misija bude trajala duže, bolje razumeti kako ljudsko telo reaguje i prilagođava se dugotrajnom svemirskom letu. Sticanje znanja o tome je veoma važno, s obzirom na to da NASA planira ljudska putovanja dublje u Sunčev sistem, uključujući ona ka Marsu, koja bi mogla da traju 500 ili više dana. Misija, takođe, može imati potencijalnu korist za ljude na Zemlji, pomažući pacijentima da se oporave nakon dugih perioda ležanja, kako bi se poboljšalo praćenje ljudi čija su tela nesposobna da se izbore sa infekcijama.

Saznajte i: NASA objavila imena članova posade budućih svemirskih misija

Dugotrajno izlaganje okruženju sa nultom gravitacijom može uticati na ljudsko telo na brojne načine. Neki fizički simptomi mogu da uključuju promene u očima, mišićnu atrofiju i gubitak kostiju. Ljudska psiha je, takođe, bitno polje istraživanja, pošto su efekti života u izolovanim i malim prostorima bitni za razumevanje planiranih budućih misija sa ljudskom posadom ka Marsu. Istraživanje od godinu dana može pomoći Nasi i njenim međunarodnim partnerima da smanje rizike i bolje razumeju kako da osiguraju zdravlje astronauta na dužim misijama.

Pogledajte šta vas očekuje u junskom izdanju časopisa National Geographic Srbija.