Oposumi mogu biti ključni za spasavanje žrtava zmijskog ujeda?

Naučnici su u krvi ovog torbara otkrili jedinjenje koji neutrališe zmijski otrov. Hoće li to pomoći da se napravi univerzalan protivotrov?

Oposumi mogu biti ključni za spasavanje žrtava zmijskog ujeda? Foto: Profimedia

Oposumi sjesu sitne životinje, ali naučnici smatraju da njihova uloga može biti velika: krv oposuma mogao bi biti tajni sastojak u borbi protiv efekata ujeda zmija.

Pogledajte i: Ujed koji leči

U laboratorijskim eksperimentima vršenim nad miševima, tim naučnika otkrio je tačan molekul u krvi ovogo severnoameričkog torbara koji može da neutrališe zmijski otrov. Ovaj peptid deluje protiv nekoliko vrsta otrovnih zmija, uključujući Crotalus atrox i Daboia russelii.

Saznajte i: Zmijski otrov opasan i posle nekoliko decenija

"Miševi kojima je dat otrov inkubiran peptidom nikada nisu pokazali znake bolesti", rekla je Kler Komajvs, profesorka hemijskog inženjeringa na Državnom univerzitetu "San Hoze", u Kaliforniji. "Bilo je pravo čudo da peptid ima takvo dejstvo", dodala je ona prilikom predstavljanja otkrića 23. marta ove godine na sastanku Američkog hemijskog društva u Denveru.

Istražite i: Vađenje otrova iz najotrovnije ribe na svetu

Naučnici znaju još od 1940-ih da američki oposumi (Didelphis virginiana) imaju neki vid imuniteta na zmijski otrov. Drugi sisari, poput veverica i jazavaca takođe imaju prirodni imunitet na otrov. Međutim, Klerin tim je izolovao komponentu koja je odgovorna za ove supermoći oposuma, tako da naučnici mogu da pokrenu masovnu proizvodnju supstance u vidu jeftinog i univerzalnog protivotrova za korišćenje u zemljama u razvoju.

Otkrijte i: Koliko [X] možemo da pojedemo pre nego što nas ubije?

Svetska zdravstvena organizacija procenjuje da čak 94.000 ljudi umre svake godine od posledica ujeda zmija. Iako već postoje protivotrovi za mnoge zmijske vrste, jedinjenja mogu biti skupa i napravljena su za tretiranje ujeda određenih vrsta zmija - zbog čega je univerzalan protivotrov od vitalnog značaja za spašavanje života.

Ne tako brzo?