Zamrznuta mumija žrtvovane devojke čuvala tajnu 500 godina (VIDEO)

Međutim, tajna stara pola milenijuma je konačno otkrivena i omogućava nam novi uvid u prošlost Inka.

Zamrznuta mumija žrtvovane devojke čuvala tajnu 500 godina (VIDEO) Foto: Profimedia

Čuvena "Devojka" patila je od bakterijske infekcije kada je umrla, a mogućnost da se "dijagnostifikuje" bolest naučnicima omogućava novi uvid u bolesti iz prošlosti. Otkriće može pomoći da se odbranimo od novih oboljenja - ili povratka bolesti iz prošlosti.

Pogledajte i: Mumifikacija u Egiptu starija nego što se mislilo

Ona je za života patila od bolesti sličnoj tuberkulozi kada je bila žrtvovana u argentinskom vulkanu Ljuljailjako, visokom 6.723 metara. Otkriće - izvedeno pomoću nove tehnike uzimanja brisa iz usana i njegovog poređenja s brisovima trenutno obolelih - predstavlja prvo "dijagnostikovanje" bolesti u tako starom telu.

Saznajte i: Naučnici tvrde da su dve mumije u Vatikanskom muzeju lažne

"Detekcija patogena u drevnom tkivu nije nikakva novina, ali do sada je bilo nemoguće reći da li je infektivni agens bio latentan ili aktivan", navodi Kortalsova. "Naša tehnika otvara nova vrata za rešavanje nekih od najvećih istorijskih misterija, poput razloga zbog kojih je grip iz 1918. godine bio razarajući. To će nam, takođe, omogućiti da razumemo buduće velike pretnje, poput pojave novih zaraza ili ponovno javljanje infektivnih bolesti."

Otkrijte i: Otkrivena mumija budističkog monaha u neobičnom položaju

Analiza je bila moguća zbog neverovatne očuvanosti mumije, koja je toliko očuvana da još uvek postoje vaši u njenoj kosi. Tim je uzeo bris iz usta dve andske mumije Inka, sahranjene na visini od 6.000 metara i prvobitno otkrivenim 1999. godine, i uporedio proteine koje su otkrili s velikom bazom ljudskog genoma.

Upoznajte i: U statui Bude krije se mumija!

Utvrđeno je da je profil proteina iz mumije petnaestogodišnje "Devojke", sličan onom kakav postoji kod pacijenata koji imaju hroničnu respiratornu infekciju, a analiza DNK je pokazala prisustvo verovatno patogene bakterije iz roda Mycobacterium, odgovorne za infekcije gornjeg respiratornog trakta i tuberkulozu.