Novo sintetičko jedinjenje može da neutrališe hemijsko oružje za par minuta

Hemijsko oružje je opasno i predstavlja možda i najveću pretnju svetu. Zato je tim naučnika razvio novo jedinjenje koje može da deaktivira hemijsko oružje - uključujući i nervne agense poput sarina - za samo par minuta.

Novo sintetičko jedinjenje može da neutrališe hemijsko oružje za par minuta Foto: Profimedia

Tim s Univerziteta "Nortvestern" u Evanstonu u saveznoj državi Ilinois, pronašao je inspiraciju za novo jedinjenje u enzimima koji se nazivaju fosfotrijasteraze. Pošto ih uglavnom proizvode bakterije, ovi proteini deaktiviraju neke pesticide - i nervne gasove - u milisekundama. Problem je u tome što se ti enzimi mogu razgraditi veoma lako, čime gube sposobnost da zaustave akcije opasnih jedinjenja.

Pogledajte i: Zbog čega iz vatre izlazi dim?

Zato su naučnici pokušali da reprodukuju iste efekte koristeći sintetički katalizator. Počeli su sa metal-organskim okvirima (MOF), nedavno otkrivenom klasom poroznih jedinjenja sastavljenih od metala poređanih u kristalnu mrežu nalik molekulima na bazi ugljenika. MOF su veoma prilagodljivi materijali, a zbog svoje poroznosti imaju velike površine koje mogu brzo da stvaraju hemijske veze, čineći ih idealnim kandidatima za katalizatore.

Saznajte i: Zadivljujuće hemijske i fizičke reakcije na usporenom snimku

U prirodnom enzimu fosfotrijasterazi, dva atoma cinka deluju poput tzv. Luisovih kiselina, koje prihvataju elektrone kako bi se vezale za nervni agens. Jednom kada je agens vezan, dolazi do hidrolize - molekul vode napada agens, sekući i lomeću osnovnu hemijsku vezu, samim tim ga deaktivirajući. Naučnici su osmislili MOF sa sličnom strukturom, ali su cink zamenili cirkonijumom, koji se ponaša poput Luisove kiseline i čini ultrastabilan MOF.

Otkrijte i: Istina o "serumu istine"

Prilikom testiranja, tim je koristio svoj katalizator za deaktiviranje pesticida sličnog nervnom gasu, ali sigurnijem za korišćenje u laboratoriji. Eksperimenti su pokazali da je novo jedinjenje - poznato kao NU-1000 - deaktiviralo polovinu pesticida za 15 minuta. Dalja testiranja u postrojenjima Vojske Sjedinjenih Američkih Država pokazala su da neutrališe polovinu nervnog agensa GD - toksičnijeg od veoma poznatog sarina - za samo tri minuta. Istraživači tvrde da je 80 puta brže od bilo kog ranijeg jedinjenja.

Istražite i: Kako deluju lekovi protiv bolova?

Ipak, ono još uvek nije savršeno. Zaista, prirodna verzija - iako krhka - deluje 100.000 puta brže, tako da je tim sigurno ima još mnogo rada pred sobom kako bi bio dobar poput prirode.