Kako rastu crne rupe?

Jeste li se ikada zapitali šta utiče na širenje crnih rupa? Nedavno objavljena studija pokazala je šta bi mogao biti uzrok.

Kako rastu crne rupe? Foto: Wikimedia Commons

Svaka velika galaksija ima crnu rupu u svom središtu, a što je galaksija veća - to je veća njena crna rupa.

Otkrijte i: Crne rupe u zbijenim zvezdanim jatima naše galaksije

Svaka crna rupa je oko milion puta manja od galaksije kojoj pripada. Nova studija o zvezdama koje se nazivaju eliptične galaksije govori o uticaju crne materije na rast crne rupe.

"Čini se da postoji misteriozna veza između količine tamne materije i crne rupe koje se nalaze u istoj galaksiji," kaže Akos Bogdan, glavni autor iz Centra za astrofiziku na Harvardu.

Novo istraživanje bavi se nedoumicama u ovom polju. Prethodna istraživanja otkrila su vezu između mase u crnoj rupi i sazvežđa u eliptičnim galaksijama.

Pogledajte i: Nasin teleskop napravio prvu fotografiju crne rupe

U našem univerzumu, tamna materija prevazilazi "normalnu" materiju ­ u svakodnevnim stvarima koje viđamo ­ u odnosu 6:1. Znamo da tamna materija postoji samo zahvaljujući gravitaciji. Ona drži zajedno galaksije i galaksijska sazvežđa. Svaka galaksija je okružena oreolom tamne materije koja je teška koliko i trilion sunaca i zauzima prostor od stotinu ili hiljadu svetlosnih godina.

Bogdan i njegov kolega istražili su više od tri hiljade eliptičnih galaksija. Koristili su kretanje zvezda kako bi izmerili crne rupe u galaksiji. Rendgenska merenja vrelog gasa koji okružuje galaksije pomogla su u merenju tamne materije, jer što više tamne materije galaksija ima - to je više vrelog gasa.

Brze, besne, prefinjene: Manje crne rupe mogu da pojedu mnogo

Veza između mase tamne materije i veličine crne rupe povezana je sa rastom eliptičnih galaksija. Spajanjem manjih galaksija, njihovih zvezda i tamnih materija koje se mešaju nastaju eliptične galaksije. Zato što tamna materija preovladava nad svim ostalim, ona oblikuje novu eliptičnu galaksiju i utiče na rast crne rupe.

"Trenutak spajanja stvara gravitacioni otisak koji će galaksija, zvezde i crne rupe pratiti kako bi same sebe izgradile", objašnjava Bogdan.

Pročitajte i: Traži se crna rupa