Otkrivena egzoplaneta sa džinovskim prstenovima

Mlada egzoplaneta pod imenom J1407b ima gigantski sistem prstenova, koji je daleko teži i otprilike 200 puta veći od Saturnovog sistema prstenova.

Otkrivena egzoplaneta sa džinovskim prstenovima Foto: Twitter/rolotechinfo

Astronomi su divovsku planetu, a moguće i smeđeg patuljka s obzirom na masu, otkrili kada je zamračila vrlo mladu, suncoliku zvezdu J1407. Sistem prstenova, koji je prvi sistem prstenova otkriven van Sunčevog sistema, sastoji se od najmanje 30 prstenova, od kojih svaki ima prečnik od desetak miliona kilometara.

Pogledajte i: NASA napravila turističke plakate za egzoplanete

"Možemo je smatrati nekom vrstom super Saturna", kaže Erik Mamajek. Mamajekov tim otkrio je zvezdu i njena neobična pomračenja 2012. godine, koristeći podatke istraživanja čiji je cilj bio otkrivanje gasovitih divova koji se kreću oko zvezde. Nakon toga, koristeći adaptivnu optiku Doplerove spektroskopije, tim pod vođstvom Metjua Kenvurdija iz Lajden opservatorije u Holandiji otkrio je ponavljajuće zamagljenje svetlosti zvezde J1407. Tim je ustanovio i da ta zamagljenja uzrokuje divovska planeta sa enormnim sistemom prstenova.

Saznajte i: Novi teleskopi u lovu na egzoplanete

"Detalji koje vidimo u zakrivljenju svetlosti su neverovatni. Pomračenje je trajalo nekoliko nedelja, ali se svejedno mogu videti brze promene (otprilike svakih 10 minuta) kao rezultat fine strukture prstenova", objašnjava Kenvurdi. Iako je zvezda previše udaljena da bi se prstenovi direktno posmatrali, tim je uspeo da napravi model zahvaljujući brzim varijacijama svetlosti zvezde dok prolazi kroz prstenove.